Sökning: "reklamombudsmannen"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet reklamombudsmannen.
1. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER
2. "The Menstrual Cycle" : en semiotisk innehållsanalys av Deodocs reklamkampanj "The Menstrual Cycle" med Bianca Ingrosso
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : The following study investigates the Swedish intimate skincare brand Deodoc’s video-campaign “The Menstrual Cycle” featuring the Swedish influencer Bianca Ingrosso. The Menstrual Cycle was published on Deodoc’s instagram in March 2021. LÄS MER
3. Trendigt med könsdiskriminerande reklam? : En kvalitativ innehållsanalys som studerar Reklamombudsmannens fällda beslut under 2021
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The purpose of this study is to gain comprehensive knowledge about gender-discriminatory practices within advertising used in Sweden. This research intends to convey this to the reader through completing the following objectives. Firstly, to showcase how advertisers portray both genders in sexist ways. LÄS MER
4. Konsumenters attityder gentemot reklam som anmälts som sexistisk eller könsdiskriminerande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka svenska konsumenters attityder gentemot reklam som blivit anmäld som sexistisk eller könsdiskriminerande. Det teoretiska ramverket bestod av tidigare forskning kring hur attityder skapas och teorier om sexistisk och könsdiskriminerande reklam. LÄS MER
5. En bild säger mer än 2200 tecken - En kvalitativ tolkande receptionsstudie över hur en tilltänkt publik uppfattar Instagraminlägg som blivit anmälda för felaktig reklam
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Purpose: Our purpose is to find out how an audience perceives Instagram posts from influencers that have been reported for improper advertising. Method: A qualitative research receptions study. Procedure: A focus group interview that was transcribed and analyzed with mainly Stuart Hall’s Encoding/decoding model. LÄS MER