Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Resonera mera! : En studie om resonemangsförmågans kvantitativa och kvalitativa betydelse i samhällskunskap för år 4-6, från Lgr 62 till Lgr 11

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carin Christoffersson; [2020]
    Nyckelord :reason; reasoning; curriculum philosophie; progressivism; essentialism; reconstructivism; civics education for grades 4-6; resonera; resonemang; läroplansfilosofi; progressivism; essentialism; rekonstruktivism; samhällskunskap för år 4-6.;

    Sammanfattning : Although the words reasoning or being able to reason appear 480 times in today's curriculum Lgr 11, there are no explanations and justifications why students should learn and be assessed based on the knowledge requirements in their ability to reason. This paper examines how this can be found, mainly in the syllabus in civics education for grades 4-6, and whether the relevance of reasoning has been similar in previous curricula from 1962 to the present day. LÄS MER

  2. 2. Kunskap för framtiden? : En kvalitativ undersökning om tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hannah Brandin; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; gymnasieskolan; religionsundervisning; perennialism; utbildningsfilosofi; essentialism; progressivism; rekonstruktivism; undervisningsinnehåll; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning tidigare gymnasieelever upplever att religionsundervisningen i den svenska gymnasieskolan har varit förberedande för ett liv i samhället efter avslutade studier. Vidare undersöker uppsatsen även tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen som betydelsefull och bristfällig. LÄS MER

  3. 3. Vart har samhällskunskapen tagit vägen? En komparativ analys av kursplanerna för samhällskunskap i Lgr 11 och Lpo 94 utifrån ett utbildningsfilosofiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pontus Olsson; [2015]
    Nyckelord :Kursplaner; Samhällskunskap; Utbildningsfilosofier;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Skola och samhälle har sedan länge haft en intim relation. Skolans makt över morgondagenssamhälle har inte gått politiken förbi. Under det senaste decenniet har skolan stått i centrumav den politiska debatten och 011 implementerades en ny läroplan för grundskolan, Lgr 11. LÄS MER

  4. 4. Vilken svenska? : En jämförande analys av kursplaner i svenska under de senaste femtio åren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Nilsson; Emelie Sidenvall; [2013]
    Nyckelord :Läroplansteori; Textanalys; Kursplaner; Svenska; Ämnessyn;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras vilken ämnessyn som kommer till uttryck i kursplaner i svenska utgivna mellan år 1962 och 2011. Detta görs genom två separata delstudier. Den ena delstudien kategoriserar kursplanernas formuleringar utifrån utbildningsfiolosofierna essentialism, perennialism, progressivism och rekonstruktivism. LÄS MER

  5. 5. Litterär kanon i ett mångkulturellt samhälle : - en studie ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Liza Stenlund; Marie-Susanne Aldén; [2006]
    Nyckelord :kanon; kulturarv; mångkultur; litteraturundervisning; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans litteraturundervisning bygger till stor del på en kanontradition, i vilken förmedlandet av ett kulturarv är centralt. I en kulturell mångfald finns anledning att problematisera kanon utifrån de demokratiska värden skolan har i uppdrag att förmedla. LÄS MER