Sökning: "rekryteringsbehov"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet rekryteringsbehov.

  1. 1. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Möller; Sara Bjerkliden; [2024]
    Nyckelord :Male-dominated industry; construction industry; woman; norms; culture; control; institutional theory; recruitment.; Mansdominerad bransch; byggbranschen; kvinna; normer; kultur; kontroll; institutionell teori; rekrytering;

    Sammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och hinder för första linjens chefer vid implementeringen av välfärdsteknik på vård- ochomsorgsboenden : Kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Angelica Larsson; Mimmi Bergman; [2023]
    Nyckelord :Första linjens chef; ledarskap; välfärdsteknik; förändringsarbete; äldreomsorg; samverkan; vård-och omsorg; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Äldreomsorgen står inför stora utmaningar med en befolkning där andelen äldre i behov av vård ökar och det råder rekryteringsbehov av medarbetare. Implementeringen utav välfärdsteknik inom äldreomsorgen kan ses som ett sätt att hantera utmaningen. Regeringen har en digitaliseringsstrategi för Sverige med höga ambitioner. LÄS MER

  3. 3. Att bemöta rekryteringsbehov i privat sektor : En komparativ studie mellan intern och extern rekryteringspraxis

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johan Törnqvist; Johanna Karlström; [2023]
    Nyckelord :Strategic recruitment; Internal recruitment; External recruitment; Private sector; Strategisk rekrytering; Intern rekrytering; Extern rekrytering; Privat sektor;

    Sammanfattning : To maintain and attain a strong competitiveness, it is necessary for companies to recruit personnel with relevant competence for specific positions. Recruiting personnel, in turn, involves making decisions about whether to recruit internally or externally, which justifies an investigation into the consequences of choosing internal versus external recruitment strategies. LÄS MER

  4. 4. Platsannonsens roll i rekryteringssvårigheter. : en studie om nyutexaminerade civilekonomers förväntningar och krav på platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Erika Henningsson; Sheriin Mohamsson; [2022]
    Nyckelord :Newly graduated economics students; Employee; Employer; Job advertisements; Motivation; Needs; Requirements; Maslow s hierarchy of needs; Herzberg s two-factor theory; Anticipatory psychological contract; Instrumental-symbolic framework; Nyutexaminerad civilekonomstudenter; Arbetssökande; Arbetsgivare; Platsannonser; Motivation; Behov; Krav; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori; Arbetsgivarförpliktelser; Instrumentell-symbolisk teori.;

    Sammanfattning : Företagens rekryteringsbehov har ökat kraftigt under de senaste två åren, det visar sig att tre av tio rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det är svårt att finna kandidater med rätt utbildning, tidigare yrkeslivserfarenhet och motivation. Platsannonser har en betydande roll för att attrahera kandidater och är en viktig del i rekrytering, chansen att rekrytera den ideala kandidaten börjar redan vid platsannonsen. LÄS MER

  5. 5. Den offentliga sektorn och dess employer branding : En studie med fokus på högskolestudenters perspektiv på den offentliga sektorn som en potentiell arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Haris Agovic; [2019]
    Nyckelord :Employer branding; brand personality; symbolic attributes; attraction; communication; Employer branding; brand personality; symboliska attribut; attraktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Sveriges generationsväxling på arbetsmarknaden kommer innebära nya rekryteringsbehov för samtliga arbetsplatser. Inom den offentliga sektorn lär det behövas rekrytera upp mot en halv miljon medarbetare fram till år 2020. LÄS MER