Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Ska du vara här inne så får du gå ut" : En studie av nyexaminerade jurister och ekonomer med fokus på 90-talskrisen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Johanna Patricius; [2023]
    Nyckelord :Ekonom; jurist; 90-talskrisen; nyexaminerad; svensk arbetsmarknad; högskola; universitet; Jusek; notarietjänstgöring;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ekonomer och jurister får sitt första jobb efter examen. Uppsatsen fokuserar på finanskrisen i Sverige under 1990-talet (90-talskrisen) och utreder om det är skillnad att ta en examen, före, under och efter en ekonomisk kris. LÄS MER

  2. 2. Rekryteringsprocessen inom revision : en kvalitativ studie om jämställdhet i revisionsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Erica Olsson; Emma Vendel; [2021]
    Nyckelord :jämställdhet; genusteori; rekrytering; rekryterare; rekryteringsprocess; revisionsbyråer; revisionsbranschen;

    Sammanfattning : Revisionsbranschen har under många år ansetts vara mansdominerad. Tidigare forskning och studier har fokuserat på kvinnors karriär i denna mansdominerade bransch. Vi ville istället undersöka om rekryteringen spelade en roll i denna problematik då det inte finns mycket forskning kring det. LÄS MER

  3. 3. Attraktionen hos rekrytering- och bemannningsföretag : "Människor väljer sina varumärken på samma sätt som de väljer sina vänner"

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Emma Sjölund; Elina Landqvist; Gabriella Lodin; [2018]
    Nyckelord :Human resource management; rekrytering; rekryteringsprocess; rekryteringskanaler; employer branding; employer attractiveness; employer image; rekrytering- och bemanningsföretag.;

    Sammanfattning : Background: Hiring the right people requires a well-executed recruitment process. How candidates choose a company is determined mainly by the company's reputation. To attract the best candidates, companies must work long-term with employer branding as well as to be aware of what attracts the prominent generation. LÄS MER

  4. 4. Kompetensbaserad rekrytering genom sociala medier : En empirisk undersökning om hur sex organisationer använder sig av sociala medier i sin rekrytering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Frida Ellingsen; Madeleine Nilsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Organisationer får svårare att rekrytera personer med efterfrågad kompetens. För att attrahera kompetenta personer behöver organisationer vara öppna för nya rekryteringskanaler, sociala medier är ett alternativ. Det pedagogiska problemområdet är kompetensbaserad rekrytering. LÄS MER

  5. 5. Vad motiverar Generation Y? : - en fallstudie av företaget Niscayah AB

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Patrick Svensson; Jonas Fogelberg; [2008]
    Nyckelord :Belöningssystem;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie i syfte att beskriva och analysera vilka faktorer som är motiverande i en arbetssituation för medarbetare som tillhör Generation Y (födda 1978 och senare), samt vilka belöningar som är attraktiva för denna grupp. Vi har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie på yngre medarbetare inom affärsområdet Rikskund på Niscayah AB, som är ett av de ledande säkerhetsföretagen på den svenska marknaden. LÄS MER