Sökning: "rekryteringssyfte"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet rekryteringssyfte.

  1. 1. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miro Kordnejad; [2022]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Proposition; Recruitment;

    Sammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER

  2. 2. AI, ett verktyg i rekryteringsprocessen : En kvalitativ studie om hur AI-verktyg påverkar rekryteringsprocessen med fokus på omedvetna fördomar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maryam Adel; [2022]
    Nyckelord :AI; rekrytering; artificiell intelligens; omedvetna fördomar; habitus; fält; dubbelprocess teori;

    Sammanfattning : Idag väljer många företag att vara alltmer digitaliserade, genom att exempelvis implementera mjukvarulösningar i form av Artificiell Intelligens (benämnt AI härefter). Rekryteringsbranschen är en av de branscher vars användning av AI ökar. LÄS MER

  3. 3. Järn- och stålindustrins marknadsföring på sociala medier : En kvalitativ studie om digital marknadsföring för B2B-företag inom järn- och stålindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Alexandra Högblad; [2021]
    Nyckelord :B2B; marketing; digital marketing; social media; sustainability; iron- and steel industry;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för relevansen av digital marknadsföring på sociala medier för B2B-företag inom järn- och stålindustrin och öka kunskapen om betydelsen av hållbarhet i marknadsföringssyfte på sociala medier för dessa företag. Metod: Studien har utgått från en kvalitativ forskningsansats där empiriinsamlingen består av data insamlat från 11 semistrukturella intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Unik, precis som alla andra En studie av svenska kommuners arbete med att legitimera och särskilja sig i sin rekryteringskommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Adermalm; Fanny Wetterdal; [2018-02-12]
    Nyckelord :Kommunikation; rekryteringskommunikation; kommuner; rekrytering; legitimitet; särskiljning;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT17 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 43 sidor Antal ord: 16 104 ord exklusive bilagor Syfte: Syftet är att undersöka hur rekryteringskommunikation hos svenska kommuner kommer till uttryck. Detta satt i relation till det dilemma som uppstår mellan kraven på likhet som institutionella ramar ställer, och de fördelar som kan uppnås genom att framstå som en unik arbetsgivare. LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarnas hemsida, en outnyttjad rekryteringskanal : lEn studie om hur hemsidan används till att attrahera nya medarbetare och om budskapet som förmedlas inkluderar kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Patricia Aronsson; Alexandra Klefbohm; [2015]
    Nyckelord :hemsida; kommuikationskanal; attribut; könskodade ord; bilder.;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig i tesen om att arbetsgivare inte tar tillvara på hemsidan som en kommunikationskanal för att locka till sig potentiella medarbetare och att budskapet som förmedlas inte alltid är genomarbetat utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Tidigare forskning har undersökt jobbannonsens utformning och budskapet som förmedlas via denna medan hemsidan, som är en etablerad informationskälla, i mindre utsträckning berörts av forskningen. LÄS MER