Sökning: "rektor ansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden rektor ansvar.

  1. 1. Rektorer och ungdomsbrotten : Om yrkesroll, kontroll och ansvar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Sputh; [2024]
    Nyckelord :kontroll; prevention; ungdomskriminalitet; ansvar.;

    Sammanfattning : Studien belyser vilken funktion rektorer anser sig ha till ungdomskriminalitet utifrån sin yrkesroll, samt vilket ansvar och funktion rektorer anser att skolan har gentemot ungdomskriminalitet. För att synliggöra och vidare analysera rektorers förhållningssätt har ett teoretiskt ramverk skapats med grund i Hirschis (1969) kontrollteori om sociala band. LÄS MER

  2. 2. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  3. 3. Se mig, möt mig och stötta mig : Förskolerektorers tankar kring trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Felicia Fritsch; Fanny Persson; [2024]
    Nyckelord :förskola; konsekvenser av trauma; neurovetenskapligt perspektiv; rektor; trauma; traumamedveten omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskolerektorers kunskap om trauma och strukturer kring traumahantering samt vilka konsekvenser detta får för förskolans verksamhet. Vårt material består av semistrukturerade intervjuer med fyra rektorer från olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Axelsson; Monah Rekic; Johanna Romell; [2023-10-19]
    Nyckelord :Grundlärare i fritidshem; Grundlärare F-3; Rektor; Samverkan; Kompetens; Professionsteori; Socialpsykologisk teori; Elev.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER

  5. 5. “De tillhör inte kategorin top notch” : En studie om hur förskolans ledning arbetar med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Tingestedt; [2023]
    Nyckelord :utagerande; bemötande; resurser; förhållningssätt; affekt; rektor; specialpedagog; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket arbetsansvar förskolans ledning har i förhållande till utagerande barn. Ofta fokuserar forskning på att analysera barns beteende och se över förhållningssätt. Jag vill istället se över hur rektorer arbetar och vilka resurser man kan erbjuda utagerande barn. LÄS MER