Sökning: "rektorers syn på inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden rektorers syn på inkludering.

  1. 1. Rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär och betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karzan Perdawidi; [2023-01-26]
    Nyckelord :estetiska ämnen; rektorer; lärare; karaktär; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka de estetiska ämnenas roll och funktion i grundskolans undervisning utifrån rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär samt betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. Studiens frågeställningar är dels hur rektorer respektive lärare beskriver de estetiska ämnenas karaktär samt vilka beskrivningar rektorer respektive lärare i grundskolans estetiska ämnen har om ämnenas betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Resurser som räknas : Hur resurser förvaltas enligt specialpedagoger, rektorer och förvaltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Zandra Abrahamsson; Ana Lacmanovic; [2022]
    Nyckelord :Förvaltning; inkludering; likvärdig skola; ramfaktorteori; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie har ambitionen att synliggöra olika aktörers syn på hur olika resurser påverkar arbetet mot en inkluderande undervisning, inom grundskolan. Det förväntade bidraget är även att synliggöra hur beslutsfattandet kring resurser sker på olika nivåer inom grundskoleförvaltningen. LÄS MER

  3. 3. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i omvandling : en kvalitativ studie om tvålärarskap och inkludering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Davidsson; Mette Fischer; [2021]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; neuropsykiatriska svårigheter; relationellt perspektiv; samundervisning; specialpedagogik; tvålärarskap; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka, analysera och diskutera tvålärarskap för elever i behov av stöd ur specialpedagogers och rektorers perspektiv. Studien är en kvalitativ intervjustudie och undersöker vilka fördelar och nackdelar det finns med tvålärarsystemet för inkludering. LÄS MER

  5. 5. Inkludering som idé och verklighet : Rektorers uppfattningar om förutsättningar och ramar gällande inkludering av grundsärskoleelever i grundskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anneli Vallin; Josefin Cannehag; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; integrated pupil; special school; intellectual disability; frame factors; Inkludering; integrerad elev; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge of some primary schools’ principals and special schools’ principals views on the inclusion of pupils with intellectual disabilities in the activities of primary school. To collect data to the study, we have chosen to use a qualitative research interview as a method. LÄS MER