Sökning: "rektors ledarskap"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden rektors ledarskap.

  1. 21. "Det är jag som styr kompassen" : En kvalitativ studie om hur rektorer uppfattar sitt uppdrag och tillhörande ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Troberg; Madeleine E. Carlssson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; principals responibility; systematic quality work; quality; Kvalitet; ledarskap; systematiskt kvalitetsarbete; rektors ansvar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur rektorer kan uppfatta sitt uppdrag med tillhörande ansvar i utförandet samt i planerandet av det systematiska kvalitetsarbetet. För att få svar på vårt syfte och tillhörande frågeställning har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 22. Så vänder skolledare lågpresterande skolor i utanförskapsområden : En kvalitativ studie om framgångsrik skolledarskap

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Armel Mislimi; Erdin Asanovski; [2021]
    Nyckelord :Organisation and leadership; School research; Principal leadership; Organisation och ledarskap; Skolforskning; Rektors ledarskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan i Sverige ska vara likvärdig, men det är den inte idag. Det finns skolor i utanförskapsområden som har stora utmaningar och som har haft låg måluppfyllelse under en längre tid. Men det finns också skolledare som har tagit över ledningsrollen på lågpresterande skolor i utanförskapsområden och lyckats omvandla dem. LÄS MER

  3. 23. Skolutveckling pågår : -        Att dra nytta av sambandet mellan styrning och kvalitetsarbete

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Luisella Galina Hammar; [2021]
    Nyckelord :Utbildningskvalitet; rektors systematiska kvalitetsarbete; styrning av gymnasieskolans introduktionsprogrammen; roll och ansvar; huvudmannens plan för utbildning; elevers individuella studieplan; uppföljning av elevers kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera vad som händer mellan representanter från skolförvaltning och gymnasierektorer när huvudmannens styrning och kvalitetsarbete av gymnasieskolans introduktionsprogram sätts i centrum i ett utvecklingsarbete. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om vad som händer när skolförvaltning och rektors roll och ansvar sätts i fokus i ett utvecklingsarbete med målet att öka kunskapen om det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER

  4. 24. Dynamik och samarbete : Specialpedagogens roll i lärande gemenskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Björk; Heidi Hellberg; [2021]
    Nyckelord :Distributed leadership; professional learning; professional learning communities; school development; special educational needs coordinator; Distribuerat ledarskap; professionella lärande gemenskaper; professionellt lärande; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : Lärande gemenskaper i en organisation kan bidra till utveckling. Specialpedagogens uppdrag inom skolutveckling med fokus på lärande gemenskaper har identifierats som ett outforskat område nationellt. Studiens syfte är därför att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i arbetet med lärande gemenskaper i en lärande organisation. LÄS MER

  5. 25. LEDNING, ORGANISERING OCH ÖVERLAPPNING En intervjustudie om att verka och påverkas som pedagogisk ledare i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ing-Marie Samuelsson; [2020-04-02]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; self-efficacy; collective efficacy; distribuerat ledarskap; samproducerat ledarskap; arbetsorganisation; utvecklingsorganisation; stödorganisation;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva och analysera rektors pedagogiska ledarskap utifrån de arbetsvillkor som styr den dagliga praktiken. Syftet är även att undersöka rektors möjligheter att påverka arbets- respektive utvecklingsorganisationen och att analysera relationen mellan arbetet på den egna förskolan och huvudmannanivåns styrning och stöd. LÄS MER