Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Statliga rektorsprogrammet och dess kunskapsinnehåll
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : The study highlights the knowledge content of the Swedish National Leadership Training Programme based on Basil Bernstein's conceptual apparatus. The aim is to investigate what knowledge is offered to the principal through studies at the state-regulated principal's program. LÄS MER
2. ”ATT VARA RÄDD OM PROBLEMEN" : En studie av professionsutvecklande handledning i rektorsprogrammet
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : befattningsutbildningen för skolledare. Studiens syfte är att undersöka hur deltagare i rektorsprogrammet beskriver att professionsutvecklande handledning bidragit till utveckling av deras rektorskap. Den handledning som undersöks har genomförts i lärgrupper med en utbildningsledare som handledare. LÄS MER
3. ”Så länge politiker och journalister säger ”dagis” kan inte vår status höjas” : En intervjustudie med rektorer i förskolan om professionens förändrade yrkestitel
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med aktuell studie är att undersöka vad den ändrade titeln från förskolechef tillrektor kan innebäraför yrkesuppdraget. I studien undersökshur yrkesuppdragethar definierats i läroplaner och styrdokument genom åren för att få en fördjupad förståelse för hur yrkesuppdragethar skrivits fram. LÄS MER
4. Fritidshemmets utrymme i rektorsutbildningen : en undersökning om hur rektorerna genom rektorsutbildningen förbereds för att leda fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl förberedda de medverkande rektorerna upplever sig vara att leda fritidshemmet, efter avslutad rektorsutbildning. Vidare undersöker vi om fritidshemmet har fått mer utrymme i rektorsprogrammet i takt med att styrdokumenten blivit tydligare kring fritidshemmets uppdrag. LÄS MER
5. Specialpedagogers arbete med skolutveckling
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractBakgrunden till föreliggande studie är att skolutveckling är ett område som ofta prioriteras bort för specialpedagoger framför andra specialpedagogiska arbetsuppgifter som undervisning enskilt eller i grupp, dokumentation eller andra administrativa arbetsuppgifter. Detta gjorde mig intresserad av att undersöka hur specialpedagogens kunskaper kommer till användning inom skolutveckling. LÄS MER