Sökning: "rektorsrollen"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet rektorsrollen.
16. Jag gör alltså blir jag - en studie om rektors strategi kring organisation
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att nå ökad kunskap om organisationen på 6/7-9skolor och om hur rektorer på 6/7-9skolor på ett strategiskt sätt använder organisationen för att förverkliga läroplanens skrivning om vad lärare ska göra vad det gäller kunskap och om organisationen ligger i linje med rektorns visioner. Teori: Ansatsen i studien utgår från en konstruktivistisk kunskapssyn, vilket innebär att i forskningsintervjuer konstrueras kunskap om verkligheten. LÄS MER
17. Framgångsfaktorer i aktionsforskning och aktionslärande
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Hylte kommun, min arbetsgivare, gav mig möjlighet som förskollärare, att få gå utbildningen Aktionslärande inom fältet för utbildningsvetenskap, 40 p- magisterprogram med ämnesbredd. I den ingick att skriva en uppsats, vilket är detta dokument. LÄS MER
18. Upplevelser av rektorsrollen : en studie av tre rektorer
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : This report is about the principle and his / her role at the school it’s also about how the principle understands the role, its expectations and the demands connected. The facts are based on deep detailed interviews with three different principles. LÄS MER
19. Olika vägar till rektorsstolen : Ett försök att belysa rektorsrollen och skolledarrekryterarrollen vid fristående gymnasieskolor ur olika perspektiv
Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
20. Rektorsrollen ur ett ledningsstilsperspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Föreliggande uppsats är ett obligatoriskt moment i magisterkursen Ledarskap och organisation vid Malmö högskola. Syftet med uppsatsen är att studera rektorsrollen ur såväl ett rektorsperspektiv som ett lärarperspektiv med hjälp av mätinstrumentet FLIS (Feedback för ledare i samverkan) Ahltorp (2003). LÄS MER