Sökning: "rektorsuppdrag"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet rektorsuppdrag.
1. Magisteruppsats i pedagogik "Att vara rektor är väldigt mycket och ibland är det ännu mer" : En studie om vilka faktorer rektorer beskriver som viktiga för att stanna kvar i uppdraget
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Rektorsuppdraget är komplext och innebär bland annat att kunna göra val och prioriteringar, hantera rollkonflikter samt kunna leda både sig själv och andra. 60 % av Sveriges rektorer slutar inom fem år i uppdraget men 40 % stannar kvar. LÄS MER
2. Skolledares komplexa uppdrag
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att att undersöka hur skolledare upplever sitt rektorsuppdrag och ser på sina möjligheter att, inom strukturen för svensk skolverksamhet, leda mot förbättrade skolresultat. Studien undersöker skolledarens uppdrag utifrån två organisatoriska nivåer; förvaltningsnivå och skolledarnivå. LÄS MER
3. "Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar om vad det innebär att vara pedagogisk ledare och deras möjligheter att utöva det. LÄS MER
4. Att vara eller inte vara : En studie om specialpedagogens anställningsbarhet iden kommunala grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för Humanvetenskap; Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Vår studie ger en inblick i hur platsannonser från kommunala grundskolor som söker specialpedagog stämmer med aktuell examensordning för specialpedagog samt hur rektorer reflekterar kring innehållet i platsannonserna. Syftet är att undersöka om vi är anställningsbara som specialpedagoger i den kommunala grundskolan. LÄS MER
5. Versamhetsutveckling i förskolan. Beskrivningar från rektorers professionella livsvärldar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att studera hur rektorer reflekterar kring och arbetar med verksamhetsutveckling, för att uppnå en förskola för alla med särskild tonvikt på specialpedagogisk handledning. Studien söker svar på följande frågor: • Hur definierar rektorer begreppet en förskola för alla? • Hur deltar rektorer i och ökar sin kunskap om förskolans verksamhet för att kunna genomföra sitt verksamhetsutvecklingsuppdrag? • Hur nyttjar rektorerna den specialpedagogiska kompetensen i arbetet med en förskola för alla? Metod Studien tar sin utgång i en livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER