Sökning: "relation mellan studenter och lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden relation mellan studenter och lärare.

  1. 1. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Maskinteknikundervisning - En undersökning av en högskolekurs i hållfasthetslära

    Master-uppsats, KTH/Hållfasthetslära

    Författare :Christian Sorte; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; subject didactics; didactics; Solid Mechanics; diskursanalys; ämnesdidaktik; didaktik; hållfasthetlära;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av en grundkurs i hållfasthetslära, en kurs som över tid haft en relativt låg genomströmning, och uppdraget avser att förstå kursens kontext samt presentera sammanställningar av problemområden och förbättringsförslag. Först presenteras en förstudie med syfte att förstå kursens kontext och utmaningar. LÄS MER

  3. 3. A Study on the Perception of Feedback with Varying Sentiment Generated Using a Large Language Model

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josefina Häkkinen; Zaina Ramadan; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Providing high-quality feedback for students is often a time-consuming task that the teaching staff does not have the resources for. Utilizing automatically generated feedback is a potential solution to this problem. When studying automated feedback, it is common to evaluate feedback in regard to students’ performance. LÄS MER

  4. 4. Self-regulated learning and psychological well-being in the online learning environment : A correlation study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Mitrokhin Touma; Oscar Nyman; [2021]
    Nyckelord :Online learning; self-regulated learning; well-being; psychological well-being.;

    Sammanfattning : This study examines the correlation between self-regulated learning (SRL) and psychological well-being (PWB) in students in the online learning environment. Previous research suggests that these concepts are positively correlated, i.e. that application of SRL contributes to better PWB or vice versa. LÄS MER

  5. 5. ‘’Det var ju en bra stund som jag inte kände mig som en student’’ : En kvalitativ studie om studenters upplevelser av distansundervisning i samband med Covid-19

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Zahra Farag; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; Covid-19; interaktion; maktrelationer; konsekvenser; kvalitativ forskning; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka studenters upplevelser av övergången från campusbaserad undervisning till distansundervisning i samband med Covid-19. Studien är avgränsad till universitetsstudenter och tre frågeställningar formulerades: Hur upplever studenterna interaktionen med andra studenter och lärare i distansundervisningen och i relation till tidigare campusbaserad undervisning? och Hur beskriver studenterna att maktrelationer med andra studenter och lärare skiljer sig i distansundervisning från campusbaserad undervisning? samt Vilka sociala konsekvenser tillkommer med distansundervisning i samband med pandemin? För att besvara studiens frågeställningar har insamling av empirin skett genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer via programmet Zoom. LÄS MER