Sökning: "relation"

Visar resultat 1 - 5 av 24073 uppsatser innehållade ordet relation.

  1. 1. DEN SINNLIGA NÄRVARONS DIMENSIONER En litteraturstudie om den psykoterapeutiska relationens kännetecken och tillblivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Johansson; Maria Wallmon; [2020-03-13]
    Nyckelord :den psykoterapeutiska relationen; praktisk kunskap; tyst kunskap; fronesis;

    Sammanfattning : Studien undersöker dels den psykoterapeutiska relationens kännetecken, dels hur psykoterapeuters praktiska kunskaper kommer till uttryck i etablerandet av denna relation. För att söka svar på studiens frågeställningar har författarna studerat litteratur skriven av fyra väl etablerade och erfarna psykoterapeuter, vilka representerar skilda psykoterapiinriktningar. LÄS MER

  2. 2. Ur ett annat perspektiv - Arkeologi och kulturarv ur jordbrukares synvinkel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jakob Öster; [2020-03-11]
    Nyckelord :archaeology; agriculture; heritage; landscape; farmers;

    Sammanfattning : Farmers and archaeologists have one particular thing in common, they both play an important role in the management and preservation of our common physical cultural heritage in the landscapes. But is there any cooperation between those actors? Farmers in general often have problems with the rationalization of the agriculture, and sometimes the cultural heritage seems to play a role in those issues. LÄS MER

  3. 3. Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Verde; Cecilia Nylin; [2020-03-09]
    Nyckelord :överlämningar; introduktionsprogram; elevperspektiv; livsvärldsintervju; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen diskuterat följande frågeställningar: Vilken betydelse har överlämningen från grundskolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har mottagandet på den nya skolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har elevens egen bild av sin skolsituation för elevens upplevelse av starten på ett introduktionsprogram? Studiens avsikt har varit öka kunskapen om hur elever på gymnasieskolans introduktionsprogram, IM, har förstått och har kunskap om överlämningar som företeelse. LÄS MER

  4. 4. LÄRARES KOLLABORATIVA LÄRANDE En studie av förutsättningar för lärares kollaborativa arbete

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Göthe; [2020-03-09]
    Nyckelord :jämförande fallstudie; kollaborativt lärande; kollegialt lärande; lärgrupp; lärledare; processledarskap; skolutveckling; sociologisk nyinstitutionalism;

    Sammanfattning : Enligt forskning är den typ av kollegialt lärande som har positiva effekter på eleverslärande kollaborativt. Denna studie undersöker de strukturer som skapar förutsättningarför ett mer utvecklat respektive mindre utvecklat kollaborativt lärande. Detta i syfte attidentifiera det som gör att det faktiskt fungerar. LÄS MER

  5. 5. Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Brodin Olsson; [2020-03-09]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; sociokulturellt perspektiv; VFU; förskolärarprogram; utbildning; handledning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv som erbjuder begrepp för att förstå undervisning och lärande samt kommunikation. LÄS MER