Sökning: "relationally perspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden relationally perspektiv.

  1. 1. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Michaela Åkerhag; Therese Persson; [2022]
    Nyckelord :Diagnos; Specialpedagogiska perspektiv; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER

  2. 2. ”Om dom bryr sig om mig så bryr jag mig tillbaka” : En kvalitativ studie om fritidsbarns perspektiv på relationen med fritidslärare

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Södergren; [2021]
    Nyckelord :Children’s perspective; Leisure-time center; Relationships; Relational work; Relational perspective;

    Sammanfattning : This study aims to focus on children’s perspectives of the relationship with leisure-time teachers. It aims to show the relationships significance and how the relationships are created and maintained. Semi structured group interviews with 25 children aged 8-9 years on leisure- time centers were conducted. LÄS MER

  3. 3. Samspel och Samhörighet : Vad lärare gör i sin praktik som skapar goda förutsättningar för en god lärare- elevrelation i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellis Torun; [2020]
    Nyckelord :Teacher-student relationship; relational competence; relational pedagogy; special education; special teacher; Compulsory school for children with learning disabilities; Compulsory school for children with severe learning disabilities; Lärare- elevrelationer; relationskompetens; relationell pedagogik; specialundervisning; speciallärare; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Abstract Research shows that the prevailing view is that the relationship between teacher and pupil is fundamental to learning. Although most studies emphasize the crucial importance of a positive relationship between teacher and student, it also highlights that more knowledge is needed about what actually happens when a teacher acts relationally. LÄS MER

  4. 4. 1 + 1 = ? : En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Jakobsson; Alexandra Lotz Lee; [2019]
    Nyckelord :Tvålärarsystem; likvärdighet; ramfaktorteori; co-teaching; relationally perspektiv; inkludering.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie tar sin utgångspunkt i flertalet artiklar där effekter av det så kalladetvålärarsystemet diskuteras. Begreppet tvålärarsystem har sin uppkomst i det amerikanska begreppet co-teaching, som i USA:s klassrum kopplas till en lärare och en specialpedagog. LÄS MER

  5. 5. Kategoriskt eller relationellt? : -perspektivets betydelse för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Charlotte Cederberg; Anna Lindholm; [2017]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; förskola; inkludering; kategoriskt; relationellt.;

    Sammanfattning : Styrdokumenten för förskolan och den specialpedagogiska forskning som idag bedrivs förespråkar till stor del det relationella perspektivet som utgångspunkt i arbetet med barn. Det innebär att fokus och insatser riktas mot omgivningen runt barnet. LÄS MER