Sökning: "relationell analys"
Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade orden relationell analys.
21. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER
22. Elevers uppfattning om likhetstecknet i matematik : En kvalitativ studie med kvantitativa drag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med studien var att bidra till en djupare förståelse för de uppfattningar elever i årskurs 1-3 har om likhetstecknet i matematik. För att behandla studiens syfte och frågeställning genomfördes datainsamlingen genom två olika metoder, vilka bestod av ett skriftligt test samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
23. Lärare-elev-relationer och dess påverkan på elevers lärande : En systematisk litteraturstudie av avhandlingar inom pedagogik
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/PedagogikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare-elev-relationer förstås i fem avhandlingar samt hur dessa relationer kan påverka elevers lärande. Avhandlingarna är hämtade från olika databaser men samtliga avhandlingar ämnar undersöka lärare-elev-relationer i grundskolan eller gymnasiet. LÄS MER
24. Från utbildningsteori till lärarpraxis : En tematisk analys av yrkesverksamma lärares upplevelser om den relationella pedagogikens förutsättningar i den svenska högstadie- och gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur yrkesverksamma lärare upplever förutsättningarna för att bedriva relationell pedagogik i praktiken för att synliggöra till vilken grad den svenska högstadie- och gymnasie skolan stödjer den relationella pedagogiken. Metoden som användes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
25. Lika men Olika : - En tematisk analys av riskbedömningsverktyg i offentlig sektor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : I Sverige har socialtjänsten det primära ansvaret för att erbjuda stöd åt utsatta för våld i nära relation. Initialt bör en riskbedömning av den utsattas situation genomföras för att kartlägga stödbehovet. Hur riskbedömningar genomförs varierar mellan verksamheter vilket kan påverka hur ärendet hanteras i senare skede. LÄS MER