Sökning: "relationell kompetens"
Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden relationell kompetens.
16. Lärare-elev-relationer och dess påverkan på elevers lärande : En systematisk litteraturstudie av avhandlingar inom pedagogik
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/PedagogikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare-elev-relationer förstås i fem avhandlingar samt hur dessa relationer kan påverka elevers lärande. Avhandlingarna är hämtade från olika databaser men samtliga avhandlingar ämnar undersöka lärare-elev-relationer i grundskolan eller gymnasiet. LÄS MER
17. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER
18. Har vi slut på relationer? : - fem rektorers syn på relationens betydelse i det närvarofrämjande arbetet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Avsikten med denna studie var att identifiera hur rektorer beskriver relationen som ett fenomeni skolan. Studien kopplar relationens betydelse till det närvarofrämjande arbetet i skolan. Vidaresyftar studien till att undersöka hur rektorerna uppfattar sitt eget främjande arbete med lärarnasrelationskompetens. LÄS MER
19. Strategisk partnering mellan beställare och entreprenör
Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Byggbranschen är känd för att vara projektbaserad och fragmenterad där många aktörer samverkar. Fragmenteringen har lett till en ökande komplexitet som lägger stor vikt i hur organisationer jobbar i projektbaserade omständigheter för att minimera riskerna. LÄS MER
20. Coronabarnen : En studie om sex pedagogers upplevelse om barns sociala lekkompetens och lek – före och under coronapandemin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ett urval av pedagogers olika upplevelse om huruvida restriktionerna och förhållningsreglerna i samband med coronapandemin har påverkat förskolebarns sociala lekkompetens och deras lek i förhållande till hur det var innan coronapandemin, samt om pedagoger upplever att betydelsen av deras roll har förändrats sedan innan pandemin. Relationell pedagogik samt utvecklingspsykologi används som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER