Sökning: "relationell pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden relationell pedagogik.

  1. 1. Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Bergholtz; Lisbeth Johansson; [2020-04-15]
    Nyckelord :matematikängslan; matematikångest; mathematics; anxiety; fenomenologi; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vitagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi vända oss till elever i årskurs 4 – 6 för att undersöka hurde resonerar kring sin upplevda matematikängslan. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares möten med elevers olika behov En kvalitativ studie om hur lärare strävar efter en inkluderande matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Åsa Hildesson Nisén; Annika Karlsson Norrstad; [2020-02-25]
    Nyckelord :Matematikundervisning; likvärdighet; relationell pedagogik; livsvärlden; mångfald; inkludering;

    Sammanfattning : SyfteLikvärdigheten i svensk skola sjunker och skolsegregationen ökar. Matematik är det ämne där lägst andel elever i årskurs 6 och 9 blir godkända. Studiens syfte är att studera matematiklärares erfarenheter av möten med elevers mångfald och olika förutsättningar i ordinarie matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Andersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av stöd i matematik; samverkan; mångkulturell skola; relationell pedagogik; PeRL;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med kunskap om hur en mångkulturell skola skapar möjligheter för elever i behov av stöd i matematik. LÄS MER

  4. 4. Den genuina dialogen för lärande? : en kvalitativ studie av åtta lärares uppfattningar av dialogens karaktär, roll och betydelse för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elina Tauson; Malin Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Dialog; relationell pedagogik; Aspelin; Buber; Bakhtin; Vygotskij;

    Sammanfattning : Undersökningen är gjord med syfte att undersöka några lärares uppfattningar av dialogen mellan lärare och elev i lärandesituationer. Vad som framförallt undersöktes var hur lärarna resonerade kring dialogens karaktär samt vilken roll och betydelse för lärande som lärarna tillskrev dialogens art. LÄS MER

  5. 5. Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev : Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Lund; [2020]
    Nyckelord :lärande; motivation; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att bidra med kunskap om lärares uppfattning om förtroendefulla relationer och deras betydelse gällande motivation och lärande för framförallt elever i behov av särskilt stöd. Studien sökte även svar på lärares uppfattning om hur de arbetar för att skapa dessa relationer. LÄS MER