Sökning: "relationellt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 343 uppsatser innehållade orden relationellt arbete.

  1. 1. Psykisk ohälsa inom förskolan Det kommer väl senare i livet? En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk ohälsa samt deras förebyggande arbete i förskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christine Norder; Maria Jerräng; [2024-02-05]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; lekbaserat arbetssätt; relationer; förskola; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Utifrån den kvalitativa metoden behandlar studien förskollärares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk ohälsa inom förskoleverksamheten. Fem förskollärare och tre specialpedagoger har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Hälsofrämjande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lisa Kjellén; [2024]
    Nyckelord :Hälsofrämjande arbete; psykisk ohälsa; elevhälsa; KASAM; närvarofrämjande.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Kjellén, Lisa (2024). Hälsofrämjande arbete i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 HP. I detta examensarbete har en skolas hälsofrämjande arbete undersökts. LÄS MER

  3. 3. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  4. 4. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Att bemöta en andlig kris inom en professionell kontext. - ett Mad studies perspektiv på medikaliseringen av transpersonella erfarenheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Savannah Rosén; [2023-11-29]
    Nyckelord :Andlig kris; spiritual emergency; spiritual emergence; mystika erfarenheter; transcendens; psykedelisk terapi; kris; psykos; socialt arbete; multi-disciplinärt; psykoterapi; mad studie; trauma; posttraumatisk växt;

    Sammanfattning : Inledning: Inom det biomedicinska och sekulära paradigmet så tolkas gränsöverskridande tillstånd som patologi. Det som personer själva anser vara andliga erfarenheter blir diagnostiserade som psykos eller hallucinationer. LÄS MER