Sökning: "relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv.

  1. 1. ”Där kan de känna att de lyckas.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Arvidsson; Joel Bjurbo; [2023-10-26]
    Nyckelord :ADHD; Fritidshem; Specialpedagogik; NPF; Neuropsykiatriska funktionshinder.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i fritidshemmet. För att uppfylla syftet kommer vi att utföra kvalitativa intervjuer med lärare i fritidshem, speciallärare och rektor. LÄS MER

  2. 2. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Löfgren; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångsprocess; förskola; förskoleklass. specialpedagog;

    Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER

  3. 3. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiska perspektiv på trygghet och studiero : Pedagogers, specialpedagogers och rektorers uppfattningar och erfarenheter kring 2022 års ändringar i Skollagens 5 kapitel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Karolin Johansson; Mirja Hägglund Bylund; [2022]
    Nyckelord :skola; elevhälsa; helhetsperspektiv; främjande; förebyggande;

    Sammanfattning : Att som elev kunna tillägna sig skolans undervisning bygger på en upplevelse av trygghet och studiero. Denna studies fokus var att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv beskriva och analysera de ändringar gällande Skollagen (SFS 2010:800) 5 kap. som infördes den 1 augusti 2022 gällande trygghet och studiero kopplat till särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Singaporematematik ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Lärares beskrivning av arbetet med Singaporematematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebekka Adolfsson; Ulrika Zetterlund; [2022]
    Nyckelord :Singaporematematik; Singaporemodellen; blockmodellen; visuellt stöd; specialpedagogiskt perspektiv; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; matematiksvårigheter; SUM;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie, med en tematisk analys av nio lärares beskrivningar av Singaporematematik, har som syfte att redogöra för lärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv och vad Singaporematematiken kan tillföra den specialpedagogiska verksamheten. Metoden har varit semistrukturerade intervjuer och urvalet har skett genom redan tidigare kända kontakter med kriteriet att lärarna ska ha erfarenhet av att arbeta med Singaporematematik och elever i matematiksvårigheter. LÄS MER