Sökning: "relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv.

  1. 11. Alla barns rätt till delaktighet : En kvalitativ intervjustudie inom det specialpedagogiska området om förskollärares beskrivningar av möjligheter och hinder för att främja barns delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Anttila; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; förhållningssätt; förskola; likvärdighet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att inom det specialpedagogiska området belysa förskollärares beskrivningar av att göra alla barn delaktiga i utbildningen. Forskningsfrågorna innefattade förskollärarnas definition av delaktighet samt vilka möjligheter och hinder förskollärarna beskriver att det finns för att göra alla barn delaktiga. LÄS MER

  2. 12. Om man arbetar förebyggande och stödjande så uppstår inte problemen : Analys av protokoll från elevhälsoteammöten och intervjuer med ansvariga lärare för specialpedagogik

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Deborah Wihlstrand; [2020]
    Nyckelord :Elevhälsa; elevhälsoteam; elevhälsomöte; elevhälsoteamsdokumentation; elevhälsans uppdrag;

    Sammanfattning : Elevhälsan har som uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förbyggande men hamnar ofta i ett åtgärdande arbete. Denna studie syftar till att bidra med kunskaper om elevhälsoteams arbete med dokumentation av sina elevhälsomöten och hur stor del av det arbetet som är hälsofrämjande och förebyggande. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogiskt stöd i relationsskapandet mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Lewin; Åsalie Frank; [2019]
    Nyckelord :elev; handledning; lärare; motivation; prestation; relation; skolan; specialpedagog; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån lärares och specialpedagogers uppfattningar, undersöka om och i så fall hur specialpedagoger kan stötta lärare i deras relationer till eleverna. I bakgrund och tidigare forskning lyfter vi relevant forskning, litteratur, skollag, läroplan och specialpedagogprogrammets examensförordning. LÄS MER

  4. 14. "Du kan inte bygga en stabil mur om du inte har alla stenar." : Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Hagborg Olsson; Jaana Norman; [2019]
    Nyckelord :Logoped; speciallärare; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv; special- talpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse av bilden av funktionsnedsättningen språkstörning som den beskrivs av speciallärare, specialpedagoger, special-/talpedagoger och logopeder. Det finns ett behov av att utforska området då tidigare forskning gällande dessa yrkeskategoriers syn på språkstörning tycks vara begränsad. LÄS MER

  5. 15. Anpassningens dilemman. En studie om svensklärares resonemang kring anpassningar i litteraturundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Robert Ljungkvist; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur svensklärare resonerar kring anpassningar för elever i svårigheter och för elever i behov av mer utmanande uppgifter i litteraturundervisningen, samt vilka metoder lärarna använder i deras anpassningar. Genom att utgå från ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv samt Judith Langers litteraturreceptionsteori har fem intervjuer med svensklärare på gymnasieskolan genomförts. LÄS MER