Sökning: "relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv.
16. Betydelsen av god matematikundervisning : Fokus på taluppfattning ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematikkunskaperna i svensk skola har enligt TIMSS och PISA dalat under många år. Skolverket har därför genomfört nationella insatser i form av kompetensutveckling för lärare samt infört ett obligatoriskt bedömningsstöd i taluppfattning för årskurs 1. LÄS MER
17. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER
18. Specialpedagogens stöd i främjandet av det relationella perspektivet i förskolan : En intervjustudie med åtta specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Studien är en intervjustudie om åtta specialpedagogers upplevelser och tolkningar kring specialpedagogiskt arbete i förskolan. Syftet är att undersöka hur specialpedagogers stöd i förskolan kan främja ett relationellt perspektiv och proaktivt arbete i verksamheten. LÄS MER
19. ”Jag tror att det är väldigt mycket feeling, ibland lyckas man och ibland inte” : – En kvalitativ studie om handledning som professionellt specialpedagogiskt verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
20. När den ordinarie undervisningen inte räcker till : En kvalitativ analys av extra anpassningar och särskilt stöd i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/SpecialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med extra anpassningar och särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1-3. Syftet uppnås utifrån följande frågeställningar: Vilka extra anpassningar görs för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka särskilda stöd ges för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka rutiner finns gällande extra anpassning och särskilt stöd? De teoretiska perspektiv som studien grundar sig på är ett sociokulturellt perspektiv på lärande och specialpedagogiska perspektiv (kategoriskt-, relationellt- och dilemmaperspektiv). LÄS MER