Sökning: "relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden relationellt och kategoriskt specialpedagogiskt perspektiv.

  1. 16. Betydelsen av god matematikundervisning : Fokus på taluppfattning ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Bergroth; Ulrika Olsson; [2018]
    Nyckelord :framgångsrik matematikundervisning; kategoriskt perspektiv; matematiksvårigheter; relationellt perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematikkunskaperna i svensk skola har enligt TIMSS och PISA dalat under många år.  Skolverket har därför genomfört nationella insatser i form av kompetensutveckling för lärare samt infört ett obligatoriskt bedömningsstöd i taluppfattning för årskurs 1. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogens funktion i arbetet med bedömning : ett kunskapsbidrag utifrån specialpedagogers beskrivningar av sitt arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gagzis; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; kategoriskt perspektiv; relationell kompetens; relationellt perspektiv; specialpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om specialpedagogers arbete med bedömning som en del av undervisningspraktiken. I arbetet genomförs intervjuer med fyra specialpedagoger som arbetar i olika verksamheter. LÄS MER

  3. 18. Specialpedagogens stöd i främjandet av det relationella perspektivet i förskolan : En intervjustudie med åtta specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Malin Sundgren; Josefine Thorold; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogiskt stöd; uppdrag; sociokulturelltperspektiv; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; proaktivt arbete; reaktivt arbete; förskola; lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien är en intervjustudie om åtta specialpedagogers upplevelser och tolkningar kring specialpedagogiskt arbete i förskolan. Syftet är att undersöka hur specialpedagogers stöd i förskolan kan främja ett relationellt perspektiv och proaktivt arbete i verksamheten. LÄS MER

  4. 19. ”Jag tror att det är väldigt mycket feeling, ibland lyckas man och ibland inte” : – En kvalitativ studie om handledning som professionellt specialpedagogiskt verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christine Eklöf; Lotta Eklöf; [2017]
    Nyckelord :handledning; kvalificerad samtalspartner; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; professionsteori; kvalitativ forskningsansats;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. När den ordinarie undervisningen inte räcker till : En kvalitativ analys av extra anpassningar och särskilt stöd i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Specialpedagogik

    Författare :Kim Jonsson; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogiskt perspektiv; läs- och skrivsvårigheter; stödinsatser; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med extra anpassningar och särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1-3. Syftet uppnås utifrån följande frågeställningar: Vilka extra anpassningar görs för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka särskilda stöd ges för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka rutiner finns gällande extra anpassning och särskilt stöd?   De teoretiska perspektiv som studien grundar sig på är ett sociokulturellt perspektiv på lärande och specialpedagogiska perspektiv (kategoriskt-, relationellt- och dilemmaperspektiv). LÄS MER