Sökning: "relationellt och punktuellt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden relationellt och punktuellt perspektiv.
1. ”De tysta kommunikationerna behöver betyda lika mycket som det som skriks i örat på en av någon som är tre” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen ur ett förskollärarperspektiv. Studien genomfördes genom semistrukturerade och analyserades ur ett relationellt och punktuellt perspektiv. LÄS MER
2. ”Skola är något vi gör tillsammans” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av samverkan och stödinsatser på gymnasieskolor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bovin, Emma och Möller, Marta (2023). ”Skola är något vi gör tillsammans”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Relationer skapar trygghet : En kvalitativ studie om professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet med barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp
Kandidat-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra professionellas beskrivningar av betydelsefulla aspekter i mötet och arbetet med sexuellt utnyttjade barn. Studiens teoretiska ansats är relationellt och punktuellt perspektiv eftersom perspektiven kan synliggöra professionellas förhållningssätt i arbetet med barn. LÄS MER
4. "Den som ansvarar för samlingen får själv bestämma vad det ska vara för innehåll" : Förskollärares arbete för barns delaktighet och inflytande i samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur förskollärare arbetar med barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingssituationer. Forskningsfrågan som tillämpades för att uppnå studiens syfte var ”hur beskriver förskollärare sitt arbete i samband med samlingen?. LÄS MER
5. Förskollärares delaktighet i barns fantasilek : "En fingertoppskänsla"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram olika aspekter av förskollärares erfarenheter av att delta i barns fantasilek. Studien avser även att undersöka hur förskollärare blir och är delaktiga i barns fantasilek, samt hur detta påverkar hur lärandet tar sig uttryck. LÄS MER