Sökning: "relationellt perspektiv och samarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden relationellt perspektiv och samarbete.

  1. 1. Samverkan för elever som far illa : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter av intern och extern samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Wahlberg; Mikaela Appellund; [2024]
    Nyckelord :samverkan; elever som far illa; specialpedagogiskt relationellt perspektiv; specialpedagog; elevhälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva specialpedagogers erfarenheter av samverkan internt och externt kringelever som far illa eller som riskerar att fara illa samt hur specialpedagogens roll och ansvar kommertill uttryck i denna samverkan. Studiens teoretiska grund bygger på en modell av läroplansteoretisktperspektiv samt ett relationellt perspektiv för att fördjupa förståelsen för de mellanmänskligaaspekterna rörande samverkan. LÄS MER

  2. 2. Samverkan i förskolan mellan förskollärare och vårdnadshavare som inte har svenskasom förstaspråk utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Storm; Khadije Nour; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kritiskt analysera de nuvarande samverkansformerna för vårdnadshavare som inte har svenska som förstaspråk inom förskolan. Vår forskningsstudie tar stöd i ett relationellt perspektiv som är vår teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Tjelldén; Nathalie Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Barn i behov av stöd; Sociala förmågor; Specialpedagoger;

    Sammanfattning : Studien belyste att den fria leken är oerhört betydelsefull för att kunna utveckla sociala förmågor. Syftet var att undersöka specialpedagogers beskrivningar om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med den fria leken för att barn i behov av stöd ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ragnarsson; Veronica Wecklauf-Reuterhäll; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna-garantin; samråd; speciallärare specialpedagog rollen; specialpedagogiska perspektiv och tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER

  5. 5. När det brinner i knutarna : En studie om vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagoger i förskolan och vilka möjligheter specialpedagoger har att kunna möta dessa förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Deiters; Eva Widmark; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; förskola; yrkesroll; relationskompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagogen i förskolan och hur specialpedagogen i sin tur kan möta dessa förväntningar i relation till sitt uppdrag. För att kunna undersöka det har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats bestående av semistrukturerade intervjuer med nio respondenter (tre barnskötare, tre förskollärare och tre specialpedagoger) som arbetar i eller mot förskolans verksamhet. LÄS MER