Sökning: "relationellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 540 uppsatser innehållade orden relationellt perspektiv.

  1. 1. Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Högstrand; Caroline Stjerna; [2021-02-08]
    Nyckelord :Intellektuell Funktionsnedsättning; matematik; grundsärskola;

    Sammanfattning : Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. LÄS MER

  2. 2. Med hunden som kollega : En explorativ studie om hur sociala tjänstehundar kan användas i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Daniella Holmström; [2021]
    Nyckelord :Social service dog; Dog assisted interventions; social work; social support; Social tjänstehund; Hundassisterade insatser; socialt arbete; socialt stöd;

    Sammanfattning : Examinationsarbetet syftade till att, utifrån utbildade sociala tjänstehundförares perspektiv, utforska hur utbildade sociala tjänstehundar används i olika områden av socialt arbete. Vidare syftade undersökningen till att undersöka vilka för- och nackdelar utbildade tjänstehundförare upplever med hundassisterat socialt arbete. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig utbildning för barn i behov av särskilt stöd : En studie om om förskollärares uppfattningar kring att ge barn i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariette Krig; Madelene Stråle; [2021]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de kan ge barn som är i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsdesign och vi intervjuade åtta förskollärare. De teorier vi utgår ifrån är den sociokulturella teorin och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd : Rektorers, specialpedagogers och pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien är att belysa arbetet med en inkluderande undervisning för alla barn inom förskolans utbildning. Jag avser även att undersöka hur de två begreppen specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd uppfattas av rektorer, specialpedagoger och pedagoger på de aktuella förskolorna ur ett specialpedagogiskt perspektiv, samt hur dessa arbetar tillsammans som en enhet i dessa frågor. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares delaktighet i barns fantasilek : "En fingertoppskänsla"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hjertqvist Nina; Angélica Persson; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; imaginary play; participation; punctual perspective; relational perspective; intersubjectivity; Förskollärare; fantasilek; delaktighet; punktuellt respektive relationellt perspektiv; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram olika aspekter av förskollärares erfarenheter av att delta i barns fantasilek. Studien avser även att undersöka hur förskollärare blir och är delaktiga i barns fantasilek, samt hur detta påverkar hur lärandet tar sig uttryck. LÄS MER