Sökning: "relationen mellan konsument och varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden relationen mellan konsument och varumärke.

  1. 1. Hur påverkar emotionella faktorer konsumenters relationsskapande? : En kvantitativ studie om sportvarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nils Ljungdahl; Filip Djuric; Max Claesson; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Brand Love; Emotional attachment; Functionality; Self-concept connection; Long term relationship; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Emotionell anknytning; Funktionalitet; Självuppfattning; Långvarig relation;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa lojala kunder i dagens samhälle har blivit allt mer komplext till följd av e-handelns framfart. Relationen mellan konsument och varumärke var förr fokuserad vid pris och kvalitet. På senare tid visar studier att området kring långvariga relationer är komplexare än så. LÄS MER

  2. 2. Det var en gång ett samskapat varumärke

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Hedda Nilsson; Lovisa Larsson; [2019]
    Nyckelord :Co-creation of value; Storytelling; Varumärkesidentitet; Varumärkesutveckling; DART; Varumärkesimage; Samskapande; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur företag i den digitala kontexten kan stärka sin varumärkesidentitet med hjälp av fenomenet co-creation of value, samt vilka utmaningar och möjligheter som finns med användandet. Syftet är att undersöka hur B2C-företag som använder digital marknadsföring kan stärka sin varumärkesidentitet, med hjälp av co-creation of value och storytelling för värdeskapande. LÄS MER

  3. 3. Jag följer dig för att jag litar på dig : en studie om relationen mellan följare och influencer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennife Johansson Hallberg; Lina Karlsson; Maja Toft; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; trust; honesty; influencers; parasocial relationships; brand fit; personal branding; Influencermarknadsföring; konsument; tillit; ärlighet; köpintention; påverkan; personal branding; parasocial relationships;

    Sammanfattning : Influencermarknadsföring ses idag som det mest effektiva sättet att nå kunder i deras vardag. Idag består företagets marknadsföringsbudgetar främst av influencer marknadsföringsaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Behovet av varumärken : Hur konsumenters behov påverkar varumärkesupplevelse, varumärkestillknytning och varumärkeseffekter

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Wedberg; Malin Blom; [2013]
    Nyckelord :behov av varumärke; varumärkestillknytning; varumärkesupplevelse; varumärkeseffekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till forskingen om konsumenters beteende kring varumärken. Det bidrag som denna uppsats ger till tidigare forskning är att den identifierar ett samband mellan konsumentens behov av varumärken (Need for Brand, NFB), varumärkesupplevelse (Brand Experience) och varumärkstillknytning (Brand Attachment). LÄS MER

  5. 5. Hur smakar varumärket? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sinnet smak i marknadsföringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Anna Hansson; Sara Hedman; [2012]
    Nyckelord :Varumärken; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Det finns många varumärken, inte minst i livsmedelsbranschen vilket leder till att marknadsföring blir en viktig del för företag för att nå sina konsumenter. Det är lätt att marknadsföring tappar sin effektivitet och nya sätt att kommunicera blir intressant. LÄS MER