Sökning: "relationen mellan revisor och företag"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden relationen mellan revisor och företag.

  1. 1. Mikroföretagens upplevelse av revision och efterfrågan av frivillig revision : En undersökning om faktorerna intern nytta samt relation till revisor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Nilsson; Wilma Stattin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Revision innebär att en revisor granskar bolagets räkenskaper och bolagsledningens förvaltning. Revisorns uppgift är att kvalitetssäkra den information som styrelsen och VD:n ger ut för att säkerställa att informationen är korrekt samt skapa en trygghet till företagets intressenter (FAR, u.åa.). LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på revision i Sverige : En kvalitativ studie om digitaliseringens åverkan på revisionskvaliteten, revisionsprocessen samt relationen mellan revisor och kund

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Milot Haxhija; Fabian Meha; [2023]
    Nyckelord :Audit; Audit quality; Audit process; Customer relationship; Digitalization; Audit firms; Streamlining.; Revision; Revision kvalite; Revisionsprocess; Kundrelation; Digitaliisering; Revisionsbyråer; Effektivisering;

    Sammanfattning : Revisionen har idag blivit en viktig del av det moderna samhällets ekonomiska system och har en avgörande roll för att främja förtroendet för den finansiella rapporteringen, samt för att främja transparens och ansvarstagande i affärsverksamhet. Digitalisering är ett begrepp som beskriver den digitala utvecklingen som har uppkommit av nya tekniken och har förändrat sättet som vi lever våra vardagliga liv men även förändrat världen på en global nivå. LÄS MER

  3. 3. Önskningarnas effekt på förväntningsgapet : Förhållandet mellan revisor och klient

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Celina Nilsson; Julia Thvetus; [2022]
    Nyckelord :Audit expectation gap; audit; expectation gap; knowledge; communication; Förväntningsgap; revision; kunskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Det har sedan en lång tid tillbaka fastställts att förväntningsgapet är ett existerande problem inom revisionsprofessionen. Uppkomsten till ett förväntningsgap beskrivs vara när de förväntningar en klient har inte stämmer överens med vad revisorn faktiskt levererar. LÄS MER

  4. 4. Avskaffandet av allmän revisionsplikt från ett skatteperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Oscar Storm; Fanny Hedvall; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den första november år 2010 avskaffades den allmänna revisionsplikten i Sverige. Det främsta syftet med avskaffandet var att minska kostnaderna för små aktiebolag. Då skulle även bolagen kunna nyttja de pengar, som de tidigare tvingats använda för att betala revisorsarvodet, på det sätt som bolaget anser är bäst. LÄS MER

  5. 5. Varför väljer företag att frivilligt byta revisionsbyrå? : En kvalitativ studie utifrån ett företagsperspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Oscar Sahlén; Eric Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Voluntary audit switch; small companies; private companies; non-mandatory audit firm rotation; Frivilligt byte av revisionsbyrå; små företag; privata företag; frivillig byrårotation;

    Sammanfattning : År 2016 beslutades det om ett byrårotationskrav för företag av allmänt intresse i Sverige som en följd av det revisionspaket som antogs i EU år 2014. Det här kräver att företag av allmänt intresse byter revisionsbyrå minst vart tionde år. Företag av varierande storlek kan dock frivilligt välja att byta revisionsbyrå. LÄS MER