Sökning: "relationen teori-praktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden relationen teori-praktik.

  1. 1. När mallar brister : Ett möte mellan teori och praktik på biblioteket

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Britt Löfdahl; [2018]
    Nyckelord :practical knowledge; phronesis; public libraries; library adviser; the relation between theory and practice; quantitative measuring; dialogue; gaps; praktisk kunskap; fronesis; folkbibliotek; utvecklingsledare; relationen teori-praktik; kvantitativt mätande; dialog; mellanrum;

    Sammanfattning : In this scientific essay I explore my profession as a library adviser within the public library sector. The focus in my exploration is on the relation between theory and practice and how this relation is carried to the extreme in a situation where the theory consists of quantitative measuring. LÄS MER

  2. 2. Mind the Gap : Vänskap mellan revisorer och uppdragsgivare på mindre orter.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Andreas Pettersson; Jonas Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :auditor; friendship; small towns; independence; revisor; vänskap; mindre orter; oberoende;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att a) kartlägga vilka former av vänskap som i praktiken förekommer mellan revisorer och uppdragsgivare på mindre orter i Sverige samt b) skapa/utveckla en teoretisk modell för vilka former av vänskap som är acceptabla inom teori, praktik och lagens råmärken. Metod och teori: Författarna har för att uppnå studiens syfte använt sig av en kvalitativ metod där fem revisorer från tre mindre orter intervjuats om deras syn på bland annat vänskapshotet. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i teori och praktik : En kvalitativ studie med sex lärarstudenter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Cecilia Segerby; [2005]
    Nyckelord :problemlösning; matematikundervisning; grundskolan; lärarutbildning; lärarrollen; läroplaner; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att matematikundervisningen oftast utgår från en lärobok medför bland annat att många elever har svårt att vardagsanknyta matematiken och därför har svårt att finna mening med den. Genom att läraren variera undervisningen med bland annat problemlösning ställs eleverna inför utmaningar. LÄS MER