Sökning: "relationen till musik"
Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden relationen till musik.
16. Artister som vandrande varumärken : En kvalitativ studie om hur artister blir ett human brand
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Att använda människor som varumärken är ett växande marknadsföringsfenomen som har fått benämningen human brand. I dag går det bland annat att hitta detta fenomen i musikbranschen där artister ses som varumärken för sin musik. LÄS MER
17. Närhet och distans i instrumentalundervisning på kulturskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur sex musiklärare inom ’en-till-en’ undervisning förhåller sig till att skapa och upprätthålla en relation gentemot deras elever i kulturskolan. Tidigare studier föreslår att lärare måste upprätthålla en komplex tvådelad relation som både tillhandahåller den auktoritära- och den personliga lärarrollen. LÄS MER
18. När man är i skolan håller man sig till mallarna och på fritiden blir det mer fritt : En kvalitativ studie om elever i årskurs 9:s uppfattningar om musikämnet och musikens funktion på fritiden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tio elever i årskurs 9 uppfattar musikämnet och relationen till musik och musikskapande på fritiden. Studien söker även svar på vilka möjligheter det finns att föra in musikerfarenheterna från fritiden i skolan. LÄS MER
19. Teori i praktiken : Musiklärares konstruktion av relationen mellan musikteori och musikalisk praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i musikteori konstruerar och arbetar med relationen mellan musikteori och musikalisk praktik i undervisning. För att undersöka detta har fokusgrupper bestående av musikteorilärare använts som datainsamlingsmetod. I analysen av intervjuerna har ett diskurspsykologiskt perspektiv använts. LÄS MER
20. Digitalt läromedel : Läromedelsanalys ur ett sociosemiotiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera funktionen av och samspelet mellan semiotiska modaliteter i ett digitalt läromedel. Studien har utgått ifrån ett sociosemiotiskt perspektiv där människans behov av att tillsammans skapa betydelse ses som grunden. LÄS MER