Sökning: "relationer och lojalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden relationer och lojalitet.

  1. 1. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  2. 2. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Lasén; [2024]
    Nyckelord :Military History; The 1772 Revolution; Gustav IIIs Coup de Etat; The Revolution; Civil - Military Relations; Gustav III; History; Swedish Hsitory; Swedish Military History; Militärhistoria; 1772-års Revolution; Gustav III:s Statskupp; Revolutionen; Civil - Militära Relationer; Statskupper; Gustav III; Historia; Frihetstiden; Svensk Historia; Svensk Militärhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER

  3. 3. Virtuella klädesplagg i onlinespel : En kvalitativ studie om svenska spelkonsumenters varumärkesengagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Kjellgren; Amanda Wessén; [2023]
    Nyckelord :Virtual clothing; Brand engagement; Digitalization; Value creation; Online gaming; Consumer value; Generation-Z; High-end fashion; Virtuella klädesplagg; Varumärkesengagemang; Digitalisering; Värdeskapande; Onlinespel; Konsumentvärde; Generation-Z; High-end fashion;

    Sammanfattning : I takt med en ökning av digitalisering i samhället sätter det även press på modevarumärken att fortsatt anses vara relevanta. Detta medför en större press på marknadsförare då konsumenter söker en mer interaktiv relation till varumärken. Varumärken behöver hitta nya sätt att engagera och bygga positiva relationer till konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  5. 5. Svenska officerares upplevelse av demokratisk kontroll och civil överhöghet

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Maria Permatz; [2023]
    Nyckelord :Civil-militära relationer; demokratisk kontroll; civil överhöghet; officersprofessionen; Clausewitz.;

    Sammanfattning : Studien handlar om civil-militära relationer och att militär makt styrs genom demokratisk kontroll i demokratier för att inte bli alltför stark gentemot samhället, vilket innebär att politiker har civil överhöghet över militären och officerare. Att militären ska vara tillräckligt stark för att försvara samhället, men ändå tillräckligt underordnad folkvalda politiker så de följer politiska direktiv anses av forskarna vara en paradox, och denna balans uppfattas utmanande att få till. LÄS MER