Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 192 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. De byter ett missbruk mot ett annat: en komplex samsjuklighet inom tvångsvård : En kvalitativ studie om förhållningssätt och utmaningar bland behandlingspersonal på ett SiS LVM-hem i deras arbete med klienter med samsjuklighet i form av missbruk och ätstörning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Agnes Larsson; Ida Soini; [2024]
    Nyckelord :substance use; eating disorders; comorbidity; compulsory care; missbruk; ätstörning; samsjuklighet; tvångsvård;

    Sammanfattning : Studien utgår ifrån behandlingspersonal på ett SiS LVM-hem och deras beskrivningar av sitt förhållningssätt gentemot kvinnor med samsjuklighet i form av missbruk och ätstörning, samt vilka utmaningar och möjligheter som de upplever i sitt arbete i förhållande till gruppen. Studien har en kvalitativ ansats med semi-strukturerade intervjuer som utförts med fem personer som arbetar som behandlingspersonal på ett SiS LVM-hem i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av tillitsfulla relationer mellan barn och pedagog i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om betydelsen av tillitsfulla relationer i förskolan - för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelina Holmlund; [2024]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; tillitsfulla relationer; relationskompetens; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att förskollärare ska ansvara över att barnen får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen (Skolverket,2018, s. 15). LÄS MER

  4. 4. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  5. 5. Relationskompetens. En etnografiskt inspirerad studie om några specialpedagogers relationer till lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pia Lindedahl; Hanna Torsson; [2023-07-04]
    Nyckelord :relationskompetens; kommunikativ kompetens; differentieringskompetens; socioemotionell kompetens; specialpedagog;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några specialpedagogers relationer till lärare avseende samtal och praktiska göromål tar sig uttryck i två grundskolor. Forskningsfrågan som fungerat som utgångspunkt handlar om vad som kännetecknar några specialpedagogers relationskompetens i förhållande till lärare. LÄS MER