Sökning: "relationsskapande socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden relationsskapande socialt arbete.

  1. 1. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  2. 2. "JAG PRATADE OM SOCIALTJÄNSTLAGEN, SoL, OCH TOLKEN MÅLADE UPP EN SOL" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser och utmaningar i det professionella mötet med klient där tolk är närvarande.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maja Stråhle; Tova Danngren Stenlund; [2024]
    Nyckelord :Social worker; interpreter; power; communication; social work; Socialsekreterare; tolk; makt; kommunikation; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares upplevelser och utmaningarmed tolkanvändning i det professionella mötet. Studien utgick från en kvalitativ metod sombestod av sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Mellan utsatthet och hopp : En studie om socialt arbete för gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ester Fransson; Amanda Unnerstedt; [2024]
    Nyckelord :Street children; social work; social construction; identity; empowerment; relationship building; stigma; Gatubarn; socialt arbete; sociala konstruktioner; identitet; empowerment; relationsskapande; stigma;

    Sammanfattning : Studien ämnar att skapa en djupare förståelse för arbetet med gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania, samt undersöka verksamma faktorer för att främja barnens levnadsvillkor. Det empiriska materialet har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med socialarbetare från organisationen Amani Centre for Street Children. LÄS MER

  4. 4. “Mer än att bara spela pingis och umgås" : En kvalitativ studie om fritidsgårdens funktion för ungdomar i Göteborgs stad, utifrån deanställdas perspektiv av Melinda Torosian & Sabrin Chibani.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Melinda Torosian; Sabrin Chibani; [2024]
    Nyckelord :Fritidsgård; Välbefinnande; Ungdomar;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur fritidsgårdar, specifikt i utsatta områden i Göteborgs stad,påverkar ungas välbefinnande. Syftet med studien är att undersöka utifrån de anställdasperspektiv, fritidsgårdens betydelse för ungdomar och vad fritidsgården tillför till ungasvälmående. LÄS MER

  5. 5. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexander Gustafsson; Markus Helmer; [2023]
    Nyckelord :Relationsskapande; sociala utmaningar; samspel; fritidshem; elever; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är:  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet?  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER