Sökning: "relationsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 316 uppsatser innehållade ordet relationsskapande.

  1. 1. ”Jag är inte där för att få betalt, jag är där för att jag bryr mig” – relationsskapandets roll i socialt arbete och dess förutsättningar enligt professionella

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan; Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Sally Al-Tai; Ida Bragge; [2019]
    Nyckelord :relationship based practice; social work; child welfare; social service; school counseling; symbolic interactionism; self-awareness; human service organisations; street-level bureaucracy; Relationsskapande; socialt arbete; barn och unga; skolkurator; socialtjänst; symbolisk interaktionism; självmedvetande; människobehandlande organisationer; gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the definition and meaning of a relationship-based social work, and what conditions are required for the professional to manage such. Based on seven qualitative interviews with professional social workers who work with children and adolescents, a thematic analysis was conducted based on the theoretical frameworks of Symbolic Interactionism and the organisational theories of Human Service Organisations and Street-Level Bureaucracy. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets fysiska inomhusmiljö : En kvalitativ studie om legitimerade fritidslärares personliga uppfattning om inomhusmiljön på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Larsson; Jessica van den Berg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få mer kunskap om hur lärarna arbetar med utformandet av de lokaler de har till sitt förfogande på fritidshemmet. Vi undersökte hur lärarna arbetade med att utforma den fysiska inomhusmiljön så den bidrar till elevernas lärande och relationsskapande. LÄS MER

  3. 3. Att räcka till till alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Pierre Hultman; Martin Nerbring; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Sociala relationer; Gruppstorlek; Ramfaktorteori; Sociala lärandeteori; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. LÄS MER

  4. 4. Elevgrupperingar på fritidshemmet : En studie om fritidslärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping; Högskolan i Jönköping

    Författare :Sema Kanat; Agnes Nielsen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varje elev ska ges förutsättningar att skapa och upprätthålla goda relationer. Syftet med studien var att undersöka och beskriva fritidslärares uppfattningar om varför olika grupperingar skapas och vilka faktorer som kan påverka elevgrupperingar. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapi och ledarskap: En intervjustudie om hur chefer beskriver att de använder sin arbetsterapeutiska professionella kompetens

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Arbetsterapi och aktivitetsvetenskap

    Författare :Fanny Stevenhag; Karin Wrangborg; [2019]
    Nyckelord :Arbetsterapi; ledarskap; chef; professionell kompetens; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: För arbetsterapeuter är det möjligt att arbeta inom en rad olika verksamheter och i olika roller. Vissa arbetsterapeuter väljer att ta sig an ett ledarskap i en chefsbefattning. Trots det är arbetsterapi och ledarskap ett förhållandevis outforskat fält. LÄS MER