Sökning: "relevant produktmarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden relevant produktmarknad.

  1. 1. Att lägga pussel utan alla bitar : En rättslig analys om svårigheterna i att definera en relevant produktmarknad för onlineplattformar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Malmquist; [2022]
    Nyckelord :Marknadsdefinition; relevant marknad; onlineplattformar; SSNIP-test; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning;

    Sammanfattning : Den digitala ekonomin har medfört tillämpningssvårigheter för flera delar av den europe- iska konkurrensrätten, vilket inte minst gäller definitionen av en relevant produktmarknad. Marknadsdefinitionen skapar en ram för den konkurrensrättsliga analysen genom att identifiera dominanta marknadsaktörer. LÄS MER

  2. 2. Multiple Sides, Multiple Challenges : The Need for a Uniform Approach in Defining the Relevant Product Market in Abuse of Dominance Cases on Multi-Sided Markets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jacob Giesecke; [2018]
    Nyckelord :Multi-sided markets; multi sided markets; multisided markets; two-sided markets; two sided market; multi-sided platforms; platform; platforms; abuse of a dominant position; google shopping; google search; market definition; relevant product market; google; flersidiga marknader; tvåsidiga marknader; missbruk av dominerande ställning; dominans; marknadsavgränsning; relevant produktmarknad; plattformar; google search; google shopping; google;

    Sammanfattning : The study shows that multi-sided markets pose difficulties when the relevant product market is to be defined. These difficulties pertain to two questions. The first question is whether one or several markets should be defined. In this regard, it is not easy to extract a coherent method from the cases examined. LÄS MER

  3. 3. Personuppgifter som valuta i den digitala ekonomin - En analys av den konkurrensrättsliga betydelsen av förvärv, insamling och hantering av personuppgifter i EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victoria Volny; [2016]
    Nyckelord :EU-rätt; Konkurrensrätt; personuppgifter; användardata; personuppgiftsskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Personuppgifter och användardata har kommit att få ett större kommersiellt värde än någonsin tidigare. I den digitala ekonomin är personuppgifter ofta en av företags viktigaste tillgångar. LÄS MER

  4. 4. Pizza till din dörr : - En konkurrensrättslig studie om marknadsavgränsning av den relevanta marknaden för onlinetjänster, särskilt onlinebeställning av mat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Oliver Hagström; Simon Thorn; [2015]
    Nyckelord :Competition law; online services; market definition; product market; geographical market; dominant position; abuse; Konkurrensrätt; onlinetjänst; marknadsavgränsning; produktmarknad; geografisk marknad; dominerande ställning; missbruk;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks marknadsavgränsningen vid onlinetjänster vilket är ett ämne som uppmärksammats nyligen i ett avgörande från Marknadsdomstolen där inblandade parter var OnlinePizza och Pizza24, som båda är verksamma inom onlinebeställning av mat. Yrkandet kunde inte bifallas på grund av bristande bevisning från den yrkande parten. LÄS MER

  5. 5. Att avgränsa den relevanta marknaden - hur, när och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Henrik Sollenborn; [2004]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Jag belyser i denna uppsats problemet med att definiera den relevanta marknaden i ett konkurrensärende. Syftet är att belysa och öka förståelsen för hur marknadsavgränsningen går till, vilka faktorer som är centrala, hur dessa omständigheter kan styrkas genom användandet av ekonomisk analys samt att uppställa en modell för vilka faktorer ett företag bör använda sig av när det argumenterar för en vid respektive snäv marknadsavgränsning. LÄS MER