Sökning: "relevant produktmarknad"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden relevant produktmarknad.
1. Att lägga pussel utan alla bitar : En rättslig analys om svårigheterna i att definera en relevant produktmarknad för onlineplattformar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Den digitala ekonomin har medfört tillämpningssvårigheter för flera delar av den europe- iska konkurrensrätten, vilket inte minst gäller definitionen av en relevant produktmarknad. Marknadsdefinitionen skapar en ram för den konkurrensrättsliga analysen genom att identifiera dominanta marknadsaktörer. LÄS MER
2. Multiple Sides, Multiple Challenges : The Need for a Uniform Approach in Defining the Relevant Product Market in Abuse of Dominance Cases on Multi-Sided Markets
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The study shows that multi-sided markets pose difficulties when the relevant product market is to be defined. These difficulties pertain to two questions. The first question is whether one or several markets should be defined. In this regard, it is not easy to extract a coherent method from the cases examined. LÄS MER
3. Personuppgifter som valuta i den digitala ekonomin - En analys av den konkurrensrättsliga betydelsen av förvärv, insamling och hantering av personuppgifter i EU
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Personuppgifter och användardata har kommit att få ett större kommersiellt värde än någonsin tidigare. I den digitala ekonomin är personuppgifter ofta en av företags viktigaste tillgångar. LÄS MER
4. Pizza till din dörr : - En konkurrensrättslig studie om marknadsavgränsning av den relevanta marknaden för onlinetjänster, särskilt onlinebeställning av mat
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I uppsatsen undersöks marknadsavgränsningen vid onlinetjänster vilket är ett ämne som uppmärksammats nyligen i ett avgörande från Marknadsdomstolen där inblandade parter var OnlinePizza och Pizza24, som båda är verksamma inom onlinebeställning av mat. Yrkandet kunde inte bifallas på grund av bristande bevisning från den yrkande parten. LÄS MER
5. Att avgränsa den relevanta marknaden - hur, när och varför?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Jag belyser i denna uppsats problemet med att definiera den relevanta marknaden i ett konkurrensärende. Syftet är att belysa och öka förståelsen för hur marknadsavgränsningen går till, vilka faktorer som är centrala, hur dessa omständigheter kan styrkas genom användandet av ekonomisk analys samt att uppställa en modell för vilka faktorer ett företag bör använda sig av när det argumenterar för en vid respektive snäv marknadsavgränsning. LÄS MER