Sökning: "reliabilitet ltu"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden reliabilitet ltu.

  1. 1. Skiljer sig effekten på den sensomotoriska kontrollen vid explicit respektive implicit proprioceptionsträning av nacken? : En pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Olsson; Johanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :Explicit och Implicit nackträning; Proprioception; Sensomotorisk kontroll; VR-teknik.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är en av de vanligaste muskuloskeletala åkommorna och ett av våra stora folkhälsoproblem idag. Tjugofem procent av alla patienter som söker fysioterapi representeras av nackrelaterade besvär. LÄS MER

  2. 2. Vännen nära till hands : En undersökning av fenomenet nomofobi

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Daniel Lipiäinen; [2021]
    Nyckelord :nomophobia; mobile phone dependency; smartphone dependency; mental health; nomofobi; mobilberoende; smartphoneberoende; psykisk ohälsa
;

    Sammanfattning : Studien undersöker nomofobi, en förkortning av ‘no mobile phobia’, där individer upplever negativa känslor eller tankar då de finner sig utan sin mobiltelefon. Med mätinstrumentet Nomophobia Questionnaire (NMP-Q) som underlag utvecklades den svenska versionen NMP-Q-SE, som består av 19 påståenden. LÄS MER

  3. 3. Utan miljön kan vi ju inte leva? : En studie som belyser den samhällsorienterade undervisningen inom årskurs 1-3 som bedrivs i relation till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Viklund; [2020]
    Nyckelord :Early years of compulsory school; environmental perspective; sustainable development; teaching; Grundskolans tidigare år; hållbar utveckling; miljöperspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on the teaching that is conducted in relation to sustainable development within the community-oriented subjects for grades 1–3. Both qualitative and quantitative collection methods have been selected to provide answers to the study's purpose and research questions. LÄS MER

  4. 4. Literally Depressed : Mental Illness in Young Adult Literature

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Natalie Hyltse; [2020]
    Nyckelord :mental illness; adolescence; young adult literature; DSM-5; bibliotherapy; mental ohälsa; ungdomar; ungdomslitteratur; DSM-5; biblioterapi;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to look into the accuracy of various depictions of mental illness in YA literature, and to discuss the benefits of such literature in understanding adolescent mental illness, given a background of bibliotherapy and illness narratives. This paper analyzes five fictional novels that were selected with consideration to their popularity, relevance, and relatability. LÄS MER

  5. 5. Framtiden för meänkieli : Språklig identitet hos tornedalska elever i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Viitala; [2020]
    Nyckelord :linguistic identity; meänkieli; Swedish tornedalian pupils; visual linguistic portraits; revitalization; language portraits; kielellinen itenttiteetti; meänkieli; toornionlaakson koulukläppit; visyalineen kielellinen potretti; revitalisering; kielipotretti; språklig identitet; meänkieli; visuellt språkligt porträtt; tornedalska elever; revitalisering; språkporträtt;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv i sin undersökning om tornedalska elevers språkliga identitet och relation till meänkieli. Studien utfördes genom triangulering som bestod av visuella språkliga porträtt, gruppintervjuer och fältanteckningar i tre fjärdeklasser i två olika tornedalska skolor. LÄS MER