Sökning: "religiös förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden religiös förskola.

  1. 1. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  2. 2. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  3. 3. Vad motiverar vårdnadshavares val av förskola med religiös profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Margreth Engfors; Betty Gradin; [2019]
    Nyckelord :Parents choice; religion; preschool; preunderstanding; life world; phenomenon; phenomenology; child and youth Studies.; Föräldrars val; religion; förskola; förförståelse; livsvärld; fenomen; fenomenologi; förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka 62 stycken vårdnadshavares beskrivning av hur de motiverar val av förskola med religiös profil utifrån ett fenomenologiskt perspektiv. Vår frågeställning är: Hur beskriver vårdnadshavarna sitt val av förskola? Hur beskriver vårdnadshavarna sina upplevelser av en förskola med religiös profil? Tillsammans med fenomenologi och begreppen fenomen, förförståelse och livsvärld så kom vi till resultatet att det var väldigt individbaserat men att det fanns flera sammanhängande teman. LÄS MER

  4. 4. Sover farfar? : En jämförande analys av tio bilderböcker om döden riktade mot förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sofia Jakobsson; [2016]
    Nyckelord :Textanalys; multimodalitet; bilderböcker; förskola; döden;

    Sammanfattning : Denna studie är en jämförande textanalys av tio stycken moderna bilderböcker om döden. Undersökningen utgår ifrån ett multimodalt perspektiv kompletterat med narratologiska begrepp. Syftet är att ta reda på hur döden skildras i dessa barnböcker och att analysera vilken betydelse bilder har för berättelsen. LÄS MER

  5. 5. Religionens roll i den sekulära förskoleverksamheten - Lärandet om religion i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Lindström; [2009]
    Nyckelord :Religion; Diskurser; Förhållningssätt; Förskola; Kultur; Förskolepedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete är syftet att undersöka förhållningssätt kring lärandet om religion i förskolan. Förskolan är en arena för möten och många aktörer kring barnet möts på förskolan. Förskolepedagoger möter inte bara barnen utan även deras föräldrar och de önskemål som de har. LÄS MER