Sökning: "religiös positionering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden religiös positionering.

  1. 1. Anpassad religionsundervisning : En intervjustudie om och hur lärare upplever att de anpassar religionsundervisningen i förhållande till religiösa elever

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniela Madzo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare upplever att de anpassar sin religionsundervisning i förhållande till religiösa elever och i så fall hur de anpassar den. En kvalitativ forskningsmetod är implementerad för att analysera, skapa förståelse och tolka lärarnas upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  2. 2. Representation av ateism och icke-tro i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2021]
    Nyckelord :Atheism; non-confessional; belief; non-belief; confessional; curriculum; secularization; post-secular; religion; religious absence; religious education; RE; representation; Ateism; icke-konfessionell; tro; icke-tro; konfessionell; läroplan; sekularisering; post-sekularisering; religion; religionsfrånvaro; religionsundervisning; representation;

    Sammanfattning : Sverige är ett sekulariserat land där stat och kyrka ej längre går hand i hand. I detta land ska skolors undervisning vara icke-konfessionell samtidigt som utbildningen ska vila på den tradition som förvaltats av kristen tradition. LÄS MER

  3. 3. Vad innebär neutralitet i den svenska icke-konfessionella religionsundervisningen i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Embla Asklöf; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; neutralitet; religion; religionsundervisning; sekularitet;

    Sammanfattning :   Denna kunskapsöversikt behandlar neutralitet i religionsundervisningen i Sverige idag. Syftet med arbetet är att undersöka vad forskningen säger om lärares neutralitet i den icke-konfessionella religionsundervisningen idag, samt hur den svenska samhällsdiskursen kring religion och sekularitet påverkar religionsklassrummet. LÄS MER

  4. 4. Studiebesök i religionskunskapsundervisningen : Didaktiska möjligheter och utmaningar utifrån den  icke-konfessionella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna-Catrin Larsson-Snygg; [2019]
    Nyckelord :Studiebesök; Religonskunskapsundervisning; Icke-konfessionell skola;

    Sammanfattning : Studiebesök som undervisningsform i religionskunskap kan innebära både didaktiska möjligheter och utmaningar. Vidare kan det vara komplicerat att ta med eleverna in i religiösa lokaler under obligatorisk undervisningstid, då skolan som sådan ska vara icke-konfessionell. LÄS MER

  5. 5. Sex på skoltid : En empirisk studie om sexualitet i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Ellen Bodenhem Östgren; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionskunskapsundervisning; religionsdidaktik; religion; sexualitet; interkulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ empirisk studie som syftar till att undersöka elevers synsätt och uppfattning kring ämnesområdet sexualitet i religionskunskapsundervisningen på gymnasiet. Den syftar även till att undersöka i vilken utsträckning området sexualitet ges plats i religionsundervisningen. LÄS MER