Sökning: "religiösa högtider"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden religiösa högtider.

  1. 1. Om att reproducera och överföra ett kulturarv i en ickekonfessionell förskola : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till religiösa högtider och traditioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jackie Enger; Wilma Oskarsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; kulturarv; religion; traditioner; högtider; sekularisering; icke-konfessionell; mångkulturalitet; mångreligiositet.;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som därmed blir mångreligiöst. Dessutom har samhället och statliga institutioner som förskolan blivit mer sekulariserade och förskollärare förväntas vara neutrala och objektiva. LÄS MER

  2. 2. Kulturella högtider i den svenska förskolan : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar kring kulturella högtider i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Daniella Jansson; [2023]
    Nyckelord :cultural hertiage; holidays; preschool teachers; perceptions; traditions; förskollärare; kulturella högtider; kulturarv; traditioner; uppfattningar;

    Sammanfattning : The focus of this study is on preschool teachers’ perception about holidays in the Swedish preschool.  The purpose of this study is to, based on preschool teachers’ perceptions, gain insight on how cultural holidays are recognized and presented in preschool in conjunction with Skolverkets (2018) goals of transferring and developing a cultural heritage, as well as gaining insight into who they think these holidays are presented for according to preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Kulturkrockar i skolan : En fallstudie av integrering i det svenska skolsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Billal Boudali Ouchfoun; [2021]
    Nyckelord :Integration; utanförskap; kulturkrockar; skola; förskola;

    Sammanfattning : Some children grow up between two different cultures and in some cases different religious values ​​/ beliefs, how does it affect their everyday life both inside and outside school environments. Previous research shows that children may experience exclusion or a feeling of being in-between due to cultures and religious differences. LÄS MER

  4. 4. Kulturella och religiösa traditioner i det mångkulturella fritidshemmet : En intervjustudie med sju fritidslärare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Lisa Magnusson; Larsson Hannah; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Fritidshem; Mångkultur; Traditioner; Interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning :   Syftet med studien var att undersöka hur sju fritidslärare uppfattar att de omsätter uppdraget, att dels vara kultur- och traditionsbärare och dels ta tillvara elevgruppens kulturella mångfald. Följande forskningsfrågor formulerades: På vilket sätt uppfattar fritidslärare att verksamheten präglas av traditioner och högtider? Vad styr vilka traditioner och högtider som uppmärksammas, enligt fritidlärarnas uppfattning? Hur uppfattar fritidslärare att de arbetar för att tillvarata elevgruppens kulturella mångfald?  I studien användes en kvalitativ ansats och datamaterialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar kring den allsidiga religionsundervisningen. : "Neutraliteten blir helt enkelt en påbjuden livshållning." (Runebou 2013 s.43)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Dahlberg; [2018]
    Nyckelord :konfessionell; mångfald; religionsundervisning; Lgr11; jämbördig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om undervisningen i religionskunskap är neutral eller inte. I arbetet ingår intervjuer med tre verksamma lärare om hur de arbetar med religionsundervisningen i sina klasser på mellanstadiet. LÄS MER