Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning och dopundervisning : Samtida ideologi och praktik i Svenska kyrkan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Malin Attervåg; [2023]
    Nyckelord :Undervisning; dopundervisning; religionspedagogik; Svenska kyrkan;

    Sammanfattning : Svenska kyrkans undervisning och dopundervisning beskrivs vara centrala i hela kyrkans väsen. Denna studie har syftat till att undersöka ideologisk grund för den religiösa praktiken att undervisa. Studien har belyst Svenska kyrkans praktik med teoretiska perspektiv utifrån ett antal officiella dokument. LÄS MER

  2. 2. "Jag kan inte tro, så jag hoppas istället" : En innehållslig idéanalys av konfirmanders trosberättelser

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Madeleine Friberg Ahlm; [2023]
    Nyckelord :religiöst språk; sekularisering; konfirmander; metaforer; gudsbild;

    Sammanfattning : Using a substantive idea analysis, of five confirmands’s faith stories, this essay aimes to try to show indications that the secularization, that Sweden is characterized by today, is not solely due to people having a reduced faith or an absent faith. I want to show that there is a natural development in the religious language. LÄS MER

  3. 3. En studie om svordomar. : Svordomars utveckling och användningsfrekvens.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Svordomar; språkbruk; tabuord; engelska svordomar; fult språk; kraftuttryck;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka användningen av den språkliga varieteten svordomar, vilken svordomskategori som används mest, skillnaden på hur de olika åldersgrupperingarna svär samt notering om en eventuell ökning av dessa på radio, TV samt vissa sociala medier. Syftet inkluderar även en historisk aspekt på individnivå, i huruvida användandet av svordomar förändras från tonårstiden till informanternas nuvarande ålder. LÄS MER

  4. 4. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  5. 5. Kristnas tal om Gud i ljuset av feministisk kritik

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Hedvig Åström; [2019]
    Nyckelord :religious language; feminism; metaphor; philosophy of religion; feminist philosophy of religion; Sallie McFague; Gail Ramshaw; Janet Soskice; religiöst språk; feminism; metafor; religionsfilosofi; feministisk religionsfilosofi; Sallie McFague; Gail Ramshaw; Janet Soskice;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how Christians can and should speak about God if they take feminist criticism seriously. This purpose concerns two problems: the first starts with the proposition that God is essentially different from humans and things and at the fact that the language that we use to describe and speak about God is a human language. LÄS MER