Sökning: "religion fördjupning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden religion fördjupning.

  1. 1. Förstör kriget bortom människan? : En kritisk granskning av svensk medias rapportering gällande miljöpåverkan till följd av kriget i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ludvig Eriksson Wolck; [2023]
    Nyckelord :The war in Ukraine; Environmental impact; Posthumanism; Political ecology; Ecocide; Discourse analysis; Media; Kriget i Ukraina; Miljöpåverkan; Posthumanism; Politisk ekologi; Ecocide; Diskursanalys; Media;

    Sammanfattning : Kriget i Ukraina har nu pågått i mer än ett år och medfört stort lidande, framför allt för den ukrainska civilbefolkningen. Detta krig orsakar även omfattande skador på miljön och olika icke-mänskliga aktörer inom denna. Vilket övervakas och rapporteras av både ukrainska myndigheter och internationella forskare. LÄS MER

  2. 2. Gestaltning av religion i tvåbarnböcker : -En komparativ motivstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tilda Luthman; [2019]
    Nyckelord :Islam; kristendom; diskriminering; barnböcker; identitetsskapande; motivation;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras barnböckerna Dags för ramadan! (2015) skriven av Özlem Sara Cekic och Vad skulle Jesus ha gjort? (2016) utgiven av Merete Føyen Arnevåg. Syftet med denna uppsats är att analysera hur de två barnböckerna gestaltas utifrån religion. LÄS MER

  3. 3. Religionsämnets roll i ett mångreligiöst samhälle : Vad tycker lärarna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Fredrik Sjömar; [2015]
    Nyckelord :Religionsundervisning; lärare; religionskunskap; mångkultur; mångkulturell undervisning; pedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ undersökning av hur svenska religionslärare ser på sitt ämnes roll i ett mångreligiöst samhälle, samt hur de ser på de förändringar som genomförts i kursplanen samt hur de gör för att uppfylla läroplanenernas krav på objektivitet. Många lärare menar att ämnet har utökats med nya moment, såsom religion i förhållande till vetenskap, men att tiden för kurserna inte utökats. LÄS MER

  4. 4. Asatro förr och nu : En studie av asatro i gymnasieskolans läromedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Asatro; nyhedendom; didaktik; identitet och religion;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att undersöka hur asatro framställs i läroböcker skrivna för gymnasieskolan i ämnet Religionskunskap. De fyra syftesfrågorna som jag har besvarat är; hur mycket utrymme får asatro eller andra föreställningar som kan kopplas till asatro i läroböckerna? Berörs asatro som en fördjupning av grundskolans kunskaper och/eller i form av nya religiösa rörelser i någon/några av läroböckerna? Hur väl stämmer läroböckernas innehåll med ämnesplanernas syfte? Hur kan undervisning i asatro relateras till aktuella samhällsproblem? Den metod som jag har använt mig av är ett litteraturstudium. LÄS MER

  5. 5. Är religionsämnet nutidsanpassat? : hur religionskunskap förändras genom samhällsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ingrid Lundfelt; [2012]
    Nyckelord :sekulär; postsekulär; globalisering; identitet; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Den första frågeställningen i den här uppsatsen är ”Hör dagens innehåll i religionskunskapen hemma i dagens mångkulturella och sekulära/postsekulära tillstånd?”.  Slutsatsen är att religionskunskap i skolan är ett relevant ämne där eleverna kan utveckla delar av det som står föreskrivet i läroplanen för gymnasiet. LÄS MER