Sökning: "religions teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden religions teorier.

  1. 1. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  2. 2. Lärarens tolkningsutrymme – en självklarhet? : En kvantitativ kartläggning av lärarens val av undervisningsinnehåll i religionskunskap på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Ornella Habimana; [2022]
    Nyckelord :Berättelser; lågstadiet; religionskunskap; religion; undervisning; religiös; läromedel; abrahamitiska religioner; Stories; primary school; religious studies; religion; teaching; religious; teaching materials; Abrahamic religions;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga om alla tre världsreligionerna ges samma utrymme i undervisningen samt vilka berättelser som lärare använder sig utav i sin undervisning inom religionskunskap, varför de valt dessa specifika berättelser samt vilket läromedel de använder sig utav.  Med hjälp av undersökningsmetoden enkäten, undersöktes vilket stoffurval som SO- läraren väljer att inkludera i undervisningen samt eventuella orsaker till de valda stoffen. LÄS MER

  3. 3. Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Noor Dawood; Jasmin Feyli; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skriver vi utifrån vårt intresse för de läromedel som finns där ute och vad de har att erbjuda utifrån genusperspektivet i de abrahamitiska religionerna. Detta påbörjades med följande frågeställning, Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna? Syfter är attt ta reda på hur religion presenteras i de samhällsorineternade läromedlen utifrån värdegrunden, genusperspektiv, samt hur läromedel förhåller sig till forskning. LÄS MER

  4. 4. Interkulturellt förhållningssätt som bemöter utmaningarna i religionsundervisningen i det heterogena och mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rim Abbas; Salah Malik; [2022]
    Nyckelord :Heterogeneous; interculturalism; diversity; multiculturalism; religious education; Heterogen; interkulturalitet; mångfald; mångkultur; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är riktad till verksamma och blivande lärare för att uppmärksamma de utmaningar som kan uppstå i det heterogena och mångkulturella klassrummet i religionsundervisningen. Vi vill även belysa den interkulturella pedagogiken som ett förhållningssätt lärare kan använda för att bemöta utmaningarna. LÄS MER

  5. 5. Låg- och mellanstadielärares attityder till religionsundervisning : En enkätstudie om nivån på undervisningen i religionskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniella Järpenberg; [2019]
    Nyckelord :religion; religious education; elementary school; attitudes; level; knowledge; teachers; RE; religion; religionsundervisning; grundskolan; attityder; nivå; kunskap; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Religious education is one of the subjects that’s included in the Swedish schools’ curriculum. This means that religion will be taught in school, from a low age. LÄS MER