Sökning: "religionsdidaktik litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden religionsdidaktik litteratur.

  1. 1. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER

  2. 2. Sociala mediers relevans i etikundervisningen : En litteraturstudie om hur etiska aspekter i elevers användande av sociala medier kan knytas till religionsdidaktikens etik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Holm; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; etik; etikundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för ämnet religionsdidaktik för årskurs fyra till sex ingår etik som ett undervisningsmoment. Vad detta moment inbegriper är otydligt och den undervisande läraren har oftast fritt spelrum vad gäller innehållet. LÄS MER

  3. 3. Ett läromedel i Etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Ernstson; [2017]
    Nyckelord :Diskursanalys; Grundad teori; Textanalys; Utvecklingsarbete; Etikundervisning; Religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att ta fram en kravspecifikation till ett läromedel i Etik till gymnasieskolans ämne Religionskunskap. Teorin är att en litteratur- och diskursanalys på olika texter såsom styrdokument, kurslitteraturlistor, rekommendationer från skolverket och framvaskat material ska kunna bidra med idéer till hur ett sådant läromedel kan utformas med avseende på form och funktion. LÄS MER

  4. 4. Intersektionalitet och religionskunskap : En litteraturstudie om begreppet intersektionalitet och dess användning i relation till religionskunskapens ämnesplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Camilla Forsberg; [2017]
    Nyckelord :intersektionalitet; religionsdidaktik; intersektionell pedagogik; identitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet intersektionalitet samt föra en diskussion kring användningen av detta begrepp i relation till ämnesplanen i religionskunskap på gymansienivå. Studien utgår ifrån tre frågeställningar; Hur ser den historiska utvecklingen för begreppet intersektionalitet ut? Hur används begreppet intersektionalitet inom den samtida svenska forskningen samt hur kan det intersektionella perspektivet i ämnesplanen tolkas i relation till den aktuella forskningen? I studien har litteratur sökts och valts ut dels utifrån dess relevans i relation till studiens frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Religion, skönlitteratur och identitet : En litteraturstudie om religionsämnet som arena för elevernas självreflexiva identitetsformering

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Fredrik Stillerud; [2016]
    Nyckelord :religionskunskap; gymnasiet; identitetsskapande; litteratur; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida fiktionstexter kan vara en resurs för ungas identitetsskapande i religionsundervisningen på gymnasiet, och om det finns en didaktiskt konflikt mellan förmedlingen av kunskapsstoff och utvecklandet av en personlig livssyn. Undersökningen är en systematisk litteraturstudie och material har valts ut, kategoriserats och analyserats enligt den metoden. LÄS MER