Sökning: "religionskunskap 1"

Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade orden religionskunskap 1.

  1. 21. Komparativ läromedelsanalys : En studie av innehållet och progressionen i religionsläromedlen mellan högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tina Jakobsson; Alexandra Önander; [2022]
    Nyckelord :religion; religionskunskap; religionsvetenskap; komparativ analys; läromedel; läroböcker; grundskola; årskurs 7–9; gymnasium; religion 1;

    Sammanfattning : Examensarbetet ser över hur väl läromedel för årskurs 7–9 samt gymnasiet håller sig till de centrala målen i religionskunskap och skolans värdegrund. Den analyserar även progressionen mellan läroböckerna som används på grundskolan kontra gymnasiet, samt undersöker vilka likheter och skillnader dessa har gentemot varandra. LÄS MER

  2. 22. Sexualitet, samtycke och relationer i läroböcker : En studie av innehåll i religionskunskapsläroböcker för gymnasiet-via innehållsanalys och kritisk diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Eric Möller; [2022]
    Nyckelord :Textbooks; Content analysis; Critical discourse analysis; Sexual education; Sexuality; Consent and Relations sexualitet; samtycke; relationer ; Own rights; Religious studies.; Läroböcker; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys; Sexualundervisning; Sexualitet; Samtycke; Relationer; Religionskunskap;

    Sammanfattning : Aim: Sexual education and related topics are constantly relevant subjects. Since 1955 it has had a mandatory place in Swedish schools. As of mid-2022 additional changes will be implemented. The subject, currently called sex och samlevnad (sex and togetherness) will change into sexualitet, samtycke och relationer (sexuality, consent, and relations). LÄS MER

  3. 23. En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ulrika Naezer; [2021-10-25]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; religionskunskap; samhällskunskap; religion; islam; Muhammedkarikatyrerna; Samuel Paty; Charlie Hebdo; yttrandefrihet; lagen om hets mot folkgrupp; hatbrottslagar;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet och andra, närliggande kontroversiella frågor. 1. LÄS MER

  4. 24. Med all rätt, Oden? : En analys av två fornskandinaviska myters potential i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2021]
    Nyckelord :Snorris Edda; fornskandinavisk mytologi; nordisk mytologi; etik; moral; etikdidaktik; religionsdidaktik; gymnasiet; idéanalys; idealtypsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka två fornskandinaviska myters potential som material i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet sett till ämnets syfte att bredda elevens kunskap om och förståelse inför olika etiska förhållningssätt. För att ta reda på detta gjordes en idéanalys av etiken i de valda myterna utifrån olika etiska teorier. LÄS MER

  5. 25. Kontroverser kring religion innanför murarna : En studie om hur kontroversiella frågor hanteras i samhällskunskaps- och religionskunskapsundervisning förlagd inom Sveriges statliga tvångsvård

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :John Broström; [2021]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; religion; SiS; religionskunskap; samhällskunskap; skola; tvångsvård;

    Sammanfattning : This essay relates to the field of study which in an international context, since the 1970s has been termed controversial issues education. My essay deals with how controversial issues are handled within the teaching of social and religious studies at juvenile detention centres. The central questions are: 1. LÄS MER