Sökning: "religionskunskap malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden religionskunskap malmö högskola.

  1. 1. Religionskunskap ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Samia Aloui; Linus Lindqvist Liljegren; [2017]
    Nyckelord :religion; education; religious education;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka elevers intresse för religionskunskap och relationen mellan lärarens planering, ämnesplan och elevernas intresse. Detta ansåg vi som en viktig fråga i dagens klassrum då tidigare studier visade på ett lågt intresse för religionskunskap i det svenska klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Ett läromedel i Etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Ernstson; [2017]
    Nyckelord :Diskursanalys; Grundad teori; Textanalys; Utvecklingsarbete; Etikundervisning; Religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att ta fram en kravspecifikation till ett läromedel i Etik till gymnasieskolans ämne Religionskunskap. Teorin är att en litteratur- och diskursanalys på olika texter såsom styrdokument, kurslitteraturlistor, rekommendationer från skolverket och framvaskat material ska kunna bidra med idéer till hur ett sådant läromedel kan utformas med avseende på form och funktion. LÄS MER

  3. 3. Formativ Bedömning i Religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Ron; [2016]
    Nyckelord :assessment; bedömning; bedömningsmetod; bedömningsstrategi; bedömningsprincip; formativ bedömning; formative; intervjumetod; lärande; religionskunskap; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur formativ bedömning varierar mellan lärare i religion för grundskolans årskurser 7-9 för att få djupare förståelse för bedömningsstrategier. Arbetet syftar också till att få kunskap om ämnet. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapsämnets relevans i ett sekulariserat samhälle / The relevance of Religion Education in a secular society

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Roos Bergman; Belmina Omerhodzic; [2016]
    Nyckelord :sekularisering; religionsbegreppet; mångkultur; nyreligiositet; privatreligiositet; läroplan styrdokument; religionsdidaktik; metodik; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att först och främst ta reda på om dagens elever verkligen är sekulariserade. Oberoende om svaret är ja eller nej vill vi ta reda på hur detta påverkar religionsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Interdisciplinary Worldview Studies within the High-School Curriculum for Religious Education in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel R. Älverbrandt; [2016]
    Nyckelord :Worldview Studies; Religious Education; Religionskunskap; Filosofi; Religionsfilosofi; Världsbild; Världsåskådning; Livsåskådning; Världsbildsstudier; studier i världsåskådning; studier i livsåskådning;

    Sammanfattning : Worldview studies among high-school students is a strategic way of building an attitude of respect and dialogue between citizens in the increasingly multi-cultural society of Sweden. First of all, academic research by professors in philosophy and education from different countries, express the importance of worldview studies among students. LÄS MER