Sökning: "religionspedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade ordet religionspedagogik.

  1. 21. Barn, död och sorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Jenny Åkerström; [1999]
    Nyckelord :religionsdidaktik; döden; livsfrågor; religionspedagogik; dödsbegreppet; religionskunskap; existentiella frågor; sorgereaktion;

    Sammanfattning : Jag har skrivit ett arbete som handlar om barn och döden. Syftet med mitt arbete har varit att dels öka min egen kunskap om hur jag i mitt framtida yrke bör möta barn som sörjer någon som har dött, dels att jag vill visa att döden är något naturligt som vi inte kan gömma undan för barnen. LÄS MER

  2. 22. Barns moraliska utveckling : en teorigrund med anknytande undersökning för vidare praktisk handling 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Mattias Wahlström; [1997]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; etik; moral; moralutveckling; värdegrund i skolan; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; Kohlberg; Piaget; Eisenberg; Gilligan; Gibbs; ungdomsforskning; utvecklingspsykologi; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : Detta är ett arbete som visar en del av de teorier som finns inom moralutvecklingen idag. Tyngdpunkten har lagts på Lawrence Kohlberg och hans stadieutveckling. Därtill kommer kritiker till dessa teorier att tas upp. LÄS MER

  3. 23. Attityder bland pedagoger till samverkan och samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Perra Jansson; [1996]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; skolforskning; samverkan; samarbete; åldersintegrering; didaktisk förnyelse; skolutveckling; integrerat arbetssätt; samverkansformer; samarbetsformer; temaarbete;

    Sammanfattning : Bakgrunden till valet av ämne har haft att göra med att jag tror att attityderna till samverkan och samarbete har stor och avgörande roll för förnyelsen av och initiativtagandet till skolans utveckling. Mitt syfte och min frågeställning har varit att belysa attityder, mellan pedagoger för barn i 6-årsåldern till 12-årsåldern, till samverkan och samarbete och genom analyser av svaren få ett dokumenterat attitydkompendium. LÄS MER

  4. 24. Barns gudsföreställning och Guds betydelse för dem : en jämförande studie mellan åk 2 och åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Torbjörn Alsing; Mats Hedberg; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; utvecklingspsykologi; utvecklingsstadier; mognad; gudsbild; trosutveckling; livsfrågor; barnutveckling; barnatro; barn och religion;

    Sammanfattning : I vår kontakt med barn i förskolan och grundskolan har vi lagt märke till att barnen tidigt börjar undra och fråga om Gud och existentiella frågor. Så småningom, runt skolstarten, tycker sig barnen finna svar på många av dessa frågor: Gud är skapare och orsak till att vi människor och hela universum finns. LÄS MER

  5. 25. Lärares attityder till, och hantering av religionsämnet i årskurs 4-6 (f.d. mellanstadiet) : en studie baserad på 9 djupintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Jan Torberntsson; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; religionskunskap; religionsämnet; livsfrågor; undervisningssituation; ämnesutveckling; etik; etikundervisning; läroplan; religionsundervisning; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Jag fick genom uppsatsen bekräftat det som jag redan innan anat, nämligen att religionsämnet i mångt och mycket faktiskt upplevs som ett ämne som är svårt att undervisa i, av olika skäl som jag närmare redogör för i själva uppsatsen, och att ämnet tenderar att bli ett ämne man tar tag i, då det dåliga samvetet över att man inte ger det det utrymme det enligt läro- och timplan skall ha, plågar läraren allt för mycket, eller att man helt enkelt lämnar över det till någon annan lärare, som antas ha större kunnande och/eller motivation. Dessutom upptäckte jag att många lärare fortfarande uppfattar religionsämnet som huvudsakligen ”kristendomskunskap”, och att man alltså i ganska liten utsträckning följer de nyare läroplanernas intentioner beträffande ämnet. LÄS MER