Sökning: "religionsundervisning gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden religionsundervisning gymnasiet.

  1. 1. ”99.9% av oss sitter fångade i hönsburen” : En semiotisk innehållsanalys om hur Den vita tigern kan användas didaktiskt i religionsundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Den vita tigern; religion; hinduism; religionsundervisning; semiotik; film; didaktiska verktyg; pedagogik; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how film can work as a didactic tool in religious education at the upper secondary school level. The film analysis was conducted by analyzing Bahrani's (2021) film adaptation, The White Tiger, using Andersson and Hedling’s (1999) method for film analysis and Sanders Pierce’s description of semiotics as the theoretical framework. LÄS MER

  2. 2. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Andin Ahmeti; [2023]
    Nyckelord :Andin Ahmeti; gymnasiet; gymnasieskolan; religion; religionsundervisning; läroböcker; läromedel; läroboksgranskning; kvalitativ innehållsanalys; bildanalys; levd religion; levd islam; sju dimensioner av levd religion presenterade av Enstedt och Plank; Jacksons tolkningsansats.;

    Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olle Vikström; [2023]
    Nyckelord :Essentialistiska framställningar; religionsundervisning; buddhism; hinduism; läroböcker; kritisk diskursanalys och korpuslingvistik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER

  4. 4. Anpassad religionsundervisning : En intervjustudie om och hur lärare upplever att de anpassar religionsundervisningen i förhållande till religiösa elever

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniela Madzo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare upplever att de anpassar sin religionsundervisning i förhållande till religiösa elever och i så fall hur de anpassar den. En kvalitativ forskningsmetod är implementerad för att analysera, skapa förståelse och tolka lärarnas upplevelser och erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Alla talar om sekularisering men vad är det? : En begreppsutredning och den didaktiska potentialen.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lena Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :#sekularisering; sekulariseringsteorin; tolkning; förändring; religionslärare; didaktik; gymnasiet;

    Sammanfattning : En studie i hur tolkandet av sekulariseringsteorin har förändrats över tid inom religionssociologin, då många religionssociologer i dag ändrat uppfattning om huruvida den tidigare tolkningen är hållbar eller om den saknar evidens. Att arbeta som religionslärare måste innehålla att man tar till sig nya förändringarna genom att studera ny forskning gällande sekulariseringens utveckling samt nya de nya tolkningarna vilket dagens religionssociologer har öppnat upp för. LÄS MER