Sökning: "remediering"

Visar resultat 6 - 10 av 37 uppsatser innehållade ordet remediering.

  1. 6. Omvänd remediering – Från FPS till traditionell litteratur : En adaptionsstudie av Bioshocks gen(us)modifierade berättelsevärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hampus Hollström; [2021]
    Nyckelord :adaptation; remediation; transmediality; gender theory; videogame; novel; adaption; remediering; transmedialitet; genusteori; tv-spel; roman;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör en jämförande studie primärt inom fältet för traditionell litteraturvetenskap, adaption, remediering och transmedialitet, med ett innehållsligt genusperspektiv. Det undersökta materialet utgörs av två verk, tv-spelet Bioshock samt romanen som är baserad på spelet och är en prequel till det, Bioshock: Rapture. LÄS MER

  2. 7. Bok blir till film : En lingvistisk jämförande studie i hur dialogerna från romanen Rebecca skiljer sig från filmatiseringen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Säfström; [2021]
    Nyckelord :Daphne du Maurier; dialoger; stilanalys; remediering; lingvistik; Rebecca;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur Du Mauriers roman Rebecca och filmatiseringen baserad på denna skiljer sig åt med inriktning på dialogerna. Genom att tillämpa en stilanalys från Hellspong kommer stildragen från respektive dialog påvisas och kompareras. LÄS MER

  3. 8. Ferdowsis Shahnameh manifesterad : En studie av historiebruk, minne och transkulturella rörelser i Hamid Rachmanians projekt Kingorama

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Simone Bastani; [2021]
    Nyckelord :diaspora; memory studies; history; Iran; remediation; Shahnameh; travelling memory; transcultural; diaspora; historiebruk; Iran; minnes-studier; remediering; resande minnen; Shahnameh; transkulturellt;

    Sammanfattning : Through a case-study of the project Kingorama by Hamid Rachmanian, this essay examines how the Iranian epic Shahnameh by Abol Qasem Ferdowsi is manifested outside Iran today and how it can be viewed as a cultural memory in motion. Questions concerning Iranian identity and the transcultural movement of memory are explored through a theoretical framework consisting of Astrid Erll’s “travelling memory” and of history as something which can be ‘used’ or ‘constructed’ through remediation and performativity. LÄS MER

  4. 9. Läkemedelseffekter på marina organismer : En studie gjord på Mytilus Edulis Trossulus och Citalopram

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Johanna Lindberg; Jakob Forssell; [2020]
    Nyckelord :Blue mussel; mollusc; Baltic sea; pharmaceutical; wastewater; SSRI; filtration; byssusthreads; activity; Blåmussla; Östersjön; SSRI; läkemedel; avloppsreningsverk; filtrering; byssustrådar; rörelse;

    Sammanfattning : Denna studien har gjorts på blåmusslor, Mytilus edulis trossulus, för att undersöka effekter av det antidepressiva läkemedlet Citalopram på blåmusslans fysiologiska funktioner. Blåmusslan är en vanligt förekommande art i Östersjön där den fungerar som en nyckelart som; bidrar till den biologiska mångfalden, är långt ner i näringskedjan och är anpassningsbar. LÄS MER

  5. 10. Konstverket i spelmiljö : En undersökning av spelet Animal Crossing: New Horizons (2020) användande av konstverk och presentation av museet som institution

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Thea Holmdahl Arnman; [2020]
    Nyckelord :digitalization; art canon; art historical canon; mediation; remediation; convergence culture; participatory culture; representation; aura; reproduction; game; games; video games; game studies; animal crossing; animal crossing: new horizons; digitalisering; kulturkanon; mediering; remediering; konvergenskultur; deltagarkultur; representation; bildanalys; aura; reproduktionsåldern; spel; spelstudier; game studies; animal crossing; animal crossing: new horizons;

    Sammanfattning : This essay focuses on the digitalization of art canonisation in the game Animal Crossing: New Horizons (Nintendo/Nintendo EPD, 2020). Furthermore, the purpose of this essay is to understand which artworks the game incorporates in its museum, as well as how the player can interact with the artworks in question. LÄS MER