Sökning: "reparera legitimitet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden reparera legitimitet.

  1. 1. Hur används hållbarhetsredovisningen för att behålla respektive reparera verksamhetens legitimitet? : Samt finns det någon koppling mellan intressentgrupp och legitimitetsstrategi?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Julia Fransson; Rungthiwa Phuengphop; [2023]
    Nyckelord :Sustainability accounting; legitimacy theory; stakeholder theory; scandal; Hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; intressentteori; skandal;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problem: Företag idag ställs inför nya krav om socialt- och miljömässigt ansvar och bedöms utefter deras förmåga att uppfylla dessa. Därmed har kommunikation och redovisning genom hållbarhetsrapporten blivit viktig. LÄS MER

  2. 2. Vilka legitimeringsstrategier använder sig företagen av i hållbarhetsrapporten? : En kvalitativ jämförande studie mellan två branscher

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Westerström; Rudolfsson Nina; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsstrategier; hållbarhetsredovisning; legitimitet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbarhetsredovisning har blivit allt mer relevanta begrepp att förhålla sig till som företagare. Efterfrågan från intressenter och kraven på hållbarhetsredovisning har ökat kraftigt de senaste åren vilket får företagen som är mån om att tillgodose sina intressenters behov ofrånkomliga från att ställa ut en sådan. LÄS MER

  3. 3. CSR i förhållande till legitimitet vid en skandal : En kvalitativ innehållsanalys om hur BMW och Volkswagen använt CSR-kommunikation, vid en skandal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Seefat Mahboob; Alice Törnkvist; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; legitimacy; crisis management; crisis communication; sustainability report; CSR-report; Corporate Social Responsibility CSR ; legitimitet; krishantering; kriskommunikation; hållbarhetsrapport; CSR-rapport;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys vars syfte är att beskriva och analysera hur CSR har använts som ett verktyg vid en skandal hos företagen BMW och Volkswagen för att återfå sin legitimitet. Uppsatsen bidrar med kunskap kring hur CSR kan användas som ett verktyg vid en skandal hos de valda företagen för att återfå sin legitimitet. LÄS MER

  4. 4. Att försvara sin existens på sociala medier : En kvalitativ studie om hur Voi Technology kommunicerar externt för att uppfattas som en legitim aktör

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anna Blennå; Linnéa Jansson; [2022]
    Nyckelord :E-scooters; maintaining legitimacy; repairing legitimacy; principles of legitimation; strategic communication; Elsparkcyklar; underhålla legitimitet; reparera legitimitet; legitimitetsprinciper; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : In the past few years, the number of e-scooter rental services has rapidly increased in Sweden and across Europe. The increased usage of e-scooters has created problems, for example with accessibility on sidewalks and traffic safety. Consequently, the e-scooter industry has become a highly debated topic. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsrapport - En fråga om legitimitet? : En studie om hur företag inom modebranschen reparerar sin legitimitet genom att tillämpa legitimitetsstrategier i sin hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Najma Ali; Imanuella Mourad; [2022]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability reporting; legitimacy; legitimacy strategies; negative publicity; fashion industry; Hållbarhetsrapport; hållbarhetsredovisning; legitimitet; legitimitetsstrategier; negativ publicitet; modebranschen;

    Sammanfattning : The fashion industry is one of the most criticized industries when it comes to their sustainability performance, where consumers have very high demands and expectations. This study aims to investigate how Swedish companies in the fashion industry use legitimacy strategies in their sustainability reports to repair their legitimacy after receiving negative publicity in the media. LÄS MER