Sökning: "repertoar"

Visar resultat 6 - 10 av 204 uppsatser innehållade ordet repertoar.

  1. 6. Undervisning i flerspråkiga klassrum : En litteraturstudie om transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och praktik för att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Johansson; Sandra Karlsson; Sanna Lilja; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; pedagogiskt förhållningssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att granska tidigare forskning som redogör för transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och pedagogisk praktik för att stötta flerspråkiga lågstadieelever i språkutvecklingen. De forskningsfrågor som litteraturstudien utgick ifrån var: På vilka sätt visar forskning att transspråkande pedagogik kan praktiseras i lågstadiet i syfte att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen? Vad innebär tillämpning av ett transspråkande förhållningssätt för lärare? Datainsamlingen bestod av systematiska sökningar i olika databaser och består av både internationell och nationell forskning. LÄS MER

  2. 7. Det svänger så det svartnar! : — En studie i tillämpning av ensembleövningar på gymnasiet.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linus Svanholm; [2023]
    Nyckelord :ensemble; musik; rytmik; samspel; övningar.;

    Sammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt och prövat tillämpningen av en lektionsserie innehållande ensembleövningar bestående av rytmiska permutationer, dynamik, samspel och ensembleledning i undervisningen för kursen Ensemble 2 på gymnasienivå. Syftet har varit att undersöka om ensembleövningar kan fungera som komplement till undervisningen för ensemble, där fokus vanligtvis till ligger på arbete med repertoar. LÄS MER

  3. 8. Sä oot värstä playern : En analys av flerspråkiga praktiker och translanguaging i SVT-serien Brus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Nea Nieminen; [2023]
    Nyckelord :Sociolingvistik; translanguaging; ackommodation; språklig repertoar; kodväxling; flerspråkighet; finska; svenska; engelska;

    Sammanfattning : Minoritetsgrupper i Sverige har en särställning, där språklig representation är en rättighet som den svenska offentligheten har ansvar att upprätthålla. Sverige har utvecklats till att bli ett flerspråkigt land under flera årtionden. LÄS MER

  4. 9. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  5. 10. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER