Sökning: "repertoarer"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade ordet repertoarer.
21. "Svensklärarhjärtat blöder" : En kvalitativ studie om elevers läsmotstånd och lärares didaktiska val i den skönlitterära undervisningen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : .... LÄS MER
22. It Feels Like Home : Linguistic repertoire and language identity among elder Tornedalians in Uppsala
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Based on the accounts by four elder speakers of the Swedish minority language Meänkieli, given in October 2020, this study investigates the attitudes and sentiments among elder speakers of Meänkieli towards the languages they speak. The participants have migrated as young adults from the Torne Valley, where Meänkieli is traditionally spoken, to places in Sweden where their language use has been restricted by the lack of Meänkieli domains. LÄS MER
23. Litterära textval i det heterogena klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att, med hjälp av lärarintervjuer, undersöka hur lärare resonerar vid valet av litterära texter som läses i ett heterogent klassrum. Examensarbetet ämnar därtill till att, med hjälp av elevintervjuer, undersöka elevers upplevelser av lärares litterära textval. LÄS MER
24. Hjälp! Det pirrar i hela kroppen! : En diskursanalytisk studie om musiklärares syn på och arbete med nervositet och scenskräck i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare inom musikskola, gymnasiet och högskola ser på och arbetar med nervositet och scenskräck i undervisning. Studiens teoretiska grund utgörs av diskurspsykologi. LÄS MER
25. Undervisningsmetod som kan bidra till ökad kunskap : - lärares upplevelser av entreprenöriell undervisning som inslag i deras repertoarer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I denna studie ligger fokus på hur lärare i årskurserna 1-3 uppfattar begreppet ”entreprenöriell undervisning”. Lärares uppfattningar angående förståelse av begreppet, och tillämpning av begreppet kommer ställas mot mer fastställda undervisningsmetoder; som i studien representeras av traditionell- och problemlösningsbaserad undervisning. LÄS MER