Sökning: "repeterad läsning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden repeterad läsning.

  1. 1. Högläsningens betydelse för elevers ordförråd : En litteraturstudie om hur lärare kan använda högläsning för att stötta elevers ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Friberg; Sara Sjöström; [2019]
    Nyckelord :vocabulary; read aloud; ordförråd; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur lärares högläsning kan stötta yngre skolelevers ordförråd. Undersökningen fokuserar på elever från förskoleklass upp till årskurs tre. Litteraturstudien baseras på 11 vetenskapliga artiklar som har hittats genom digitala och analoga sökningar. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av läsmetoden Repeterad läsning : En interventionsstudie med elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Eriksson; Caroline Rehnberg; [2018]
    Nyckelord :avkodning; behaviorism; läsmotivation; Repeterad läsning; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka elevers upplevelser av läsmetoden Repeterad läsning hos några elever på grundskolan. Läsmetoden innebär att eleven läser en kortare text flera gånger tills ett bra läsflyt har uppnåtts. När läsaren repeterar samma text automatiseras avkodningen. LÄS MER

  3. 3. Testeffekten och dess relation till arbetsminne, ‘need for cognition’ och grit

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Filip Andersson; Niklas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :testeffekten; inlärning; testbaserad inlärning; arbetsminneskapacitet; need for cognition; grit;

    Sammanfattning : Forskning i kognitiv psykologi har påvisat att testbaserad inlärning genererar bättre hågkomst jämfört med att läsa om ett inlärningsmaterial. Detta fenomen kallas för testeffekten. LÄS MER

  4. 4. Repeterad läsning i år 1 : En jämförelse mellan repeterad läsning i par och i en-till-en-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Johansson; Solweig Frejdh; [2012]
    Nyckelord :Läsflyt; ordavkodning; repeterad läsning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : För kunskapsinlärningen i skolan är det viktigt med en god läsförmåga. Elever i år 1 har under vårterminen kommit igång med sin läsning och behöver fortsatt träning för att öka sin avkodningsförmåga och nå ett läsflyt. LÄS MER